|
Ludvig Johansson
21-06-2004, 08:43
Jag var förbi min lokala plantskola och upptäckte att de hade några fikonplantor till salu billigt (169kr/st) så jag köpte en. Sorten heter Borgiotto Bianco (ungefär), texten på etiketten var på italienska så jag är osäker på om detta är latin eller det italienska vulgärnamnet.
Är det någon som har erfarenhet av det fikonet? Hur ska man få det att klara sig?
Jag har planterat det mot en stenmur i mkt skyddat syd-väst läge i djup sand med jord runt omkring.
Hur skyddas den bäst på vintern? Givetvis skulle jag hellre vilja ha bornholmsfikon eller övik sorten (från Albanien?) men dessa fanns inte att köpa.
Kunde inte låta bli att köpa en till jätte Gunnera och två Phyllostachys Bissettii. Bra helg.
andreas i uppsala
21-06-2004, 17:48
har du några bilder på den och allt? Vi har haft just en sådan fikonfråga förutWinterharte Essfeige Kan du tyska?för det kan inte jag. Dies ist eine in Italien sehr häufig anzutreffende Fruchtfeigenart, denn sie bring hervorragende grüne Früchte hervor, die sogar bei uns bestens ausreifen. Zu alledem kommt noch, das sie bei uns absolut winterhart sind, ich habe sie hier in Bückeburg seit einigen Jahren ohne jeglichen Winterschutz ausgepflanzt, sie setzt jedes Jahr reichlich Früchte an, die hervorragend schmecken. Ich biete Ihnen hier Stecklingsvermehrte Jungpflanzen an, die stark wachsen und evtl. schon dieses Jahr die ersten Früchte ansetzen. Die Mutterpflanzen dieser Pflanzen haben bei mir bereits den letzten Winter im Freien verbracht und sind damit bestens abgehärtet.
Ludvig Johansson
22-06-2004, 11:02
Hej Andreas
Nä jag kan också "bara" franska, och den är inget vidare. Men av er förra diskussion att döma så verkar jag eventuellt vara på grön kvist?! Och kanske kan fikonen få en varmare sommar mha odlingsväv? Har du beställt plantor från trädgårds simon i Tyskland (http://gaertnerei-simon.de)? De har mycket mycket billig bambu (jämfört med the palmcentre) men plantorna kanske är mindre?
andreas i uppsala
22-06-2004, 11:30
The palm centres bambu är dyr. Den enda bambusorter som jag kanske köper där eller på mulu är p.vivax aureocaulis. Resten ska jag köpa på andra bra postorderplantskolor och kanske också i södra sverige om det finns något intressant.
Har du några bilder på dina exoter?
Ludvig Johansson
22-06-2004, 12:40
Nej inga bilder. Mina växter är nog för småvuxna för att fastna på bild. Fast min Phyllostachys Nuda som jag beställt från palmcentre är hyfsat ståtlig, och växer bra. Trädgårds Simon har P.Vivax.
Har du några tips på bra postorderplantskolor? Det verkar som om engelska plantskolor rent generellt är ganska dyra. När det gäller bambu så är ett sätt att bjuda på frön på ebay. Just nu finns P.Edulis, P.Nigra, P.aurea vilka alla klarar nedåt -20. Jag har fått upp några Edulis men de växer långsamt (vilket den är ökänd för). Sedan kanske de behöver en relativt lång växtsäsong för att hinna förvedas, vilket är kravet för att de inte ska frysa sönder på vintern. Apropå Grandiflora funderingarna så ska min far Ove ha övervintrat en i övik i två år tills han glömde att täcka den. Så det borde funka fint i Uppsala eller Västragötaland?
andreas i uppsala
22-06-2004, 13:03
Hej, Är din far Ove trädgårdsmästare? För i så fall börjar det bli lite skrämmande  . Vanlig vivax tycker jag inte är så fin utan den gula formen vivax aureocaulis. Den är fin! Bambu ska har tjocka raka gula "stammar", men inte alltid. Pseudosasa japonica är en mycket fin bambu. Den växer väldigt fort och stortrivs i skuggan i min zon II-III trädgård. Den ser nu helt annorlunda ut än vad den gjorde för bara några veckor sedan.. De flesta bambusorter som sägs vara härdiga till 20-25 minus är egentligen härdiga till 25-40 minus. Grandifolia tvekar jag inte en astund på så länge den får visst skydd i form av snö eller liknanade. Vem vet efter några år efter plntering under en varm sommar så kanske det inte behövs något skydd. Det ärt det som är bra med Uppsala. Här kan det bli rejält varmt på sommaren. Många av mina växter köper jag från esveld i holland.Senaste köpet(som kommer denna vecka) är ännu en poncirus och en albizia julibrissin 'ernest wilson'. På ren svenska heter den silkesträd men brukar också kallas mimosaträd. Den är väldigt fin och växer väldigt fort. Ju varmare desto härdigare ska den vara vilket passar bra är. Grandifolia edith bogue tänker jag prova nästa år.Det är för sent att plantera nu. Eucalyptus ska jag också testa. Det är mycket som ska testas nästa år
Jag har inte oldat fikon, men har tänkt att prova i sommar. Tidningen Hemträdgården har haft en artikel om det vet jag. Åke Treuedsson, mer känd som tomatexpert, odlar fikon och lär vara bra på det.
Här är lite saxat från nätet:
Det enda jag vet om fikon är att man måste köpa sin planta i trädgårdsbutiken de är partenocarpa. = De kan bilda frukt utan pollinering. Andra sorter måste pollineras av en skalbagge som inte lever i sverige.
--- Men visst har de blommor – fast mycket udda sådana. Idag finns varianter vi kan odla i mycket skyddat läge eller i växthus i Sverige som klarar pollinering utan fikongallstekeln, Blastophaga psenes, men så har inte varit fallet tidigare. Det är faktiskt så att i en mycket komplicerad växelverkan har det vilda och det domesticerade fikonträdet varit beroende av varandra för överlevnad – vilket är ganska ovanligt i moder natur. Den som vill tränga djupare i detta ämne bör söka sig till närmaste antikvariat och införskaffa Matts Bergmarks underbara bok Tistron och tränjon.
Plinius d.ä. (23-79 e.Kr.) räknar upp tjugonio olika fikonsorter och påstår att de bästa kommer ifrån Ebusus – våra tiders Ibiza. I Encyclopaedia Britannica, kan man lära att släktet ficus, består av 600 arter. Fransmännen är förstås värre och i Grand Larousse Encyclopédique finns det uppgift om 750 arter. Idag anser man att fikon tillhör familjen mullbärsväxter och då har den ändå fler släktingar – mer än tre tusen!
andreas i uppsala
22-06-2004, 13:30
Ludvig, jag läste ditt gamal inlägg om var man kan köpa magnolia och någon nämde då Zetas. Då kan jag säga att det inte är någon idé att leta efter grandifolia på zetas. De tog in tre stycken och de försvann på en gång. Resten kan mycket väl finnas. Zetas hade till och med inte tagit in några phyllostachys i år  Jag är lite trötta på dem nu
Sabina L
22-06-2004, 14:10
Jag har nyss köpt en fikonplanta och har planterat den i mitt kallväxthus. Vet inte när jag kan förvänta mig frukt. Någon som vet?
Ludvig Johansson
22-06-2004, 14:17
Esveld i Holland verkar bra. Särskilt när det gäller Magnolia. Ja äpplet faller inte långt från trädet, men jag vet inte om det är otäckt? Jag hoppas kunna tjata till mig ett fikon av honom om inte alla redan gått till Uppsala i utbyte mot polarpalmer från Bulgarien  . Fast vitryska valnöten mår bra. Jag skaffa hus för tre år sedan och innan dess var jag tämligen ointresserad av växter. Fast nu är jag nog lätt fanatisk. Skoj att vi fått ett gemensamt intresse, far och jag. Det här med att testa gränserna (eller glömma gränserna) kom jag dock på rätt oberoende av honom inbillar jag mig, men det kanske funnits där hela tiden? Rätt kul att det verkar vara ganska många som är intresserade av "extremodling" (töntig men kul benämning, adventurous gardening är nästan lika bra). Finns det en förening eller liknande för detta?
andreas i uppsala
22-06-2004, 16:16
Jag visste att ni var släkt.  Jag har ju pratat lite med Ove, men han har aldrig sagt någonting om grandifolia.Däremot om platan,frilandshibiscus etc. Polar palmerna är från bulgarien och är extremt härdiga. De har klarat -28 vid flera tillfällen utna några problem. Jag tror nog det blir något fikon över till dig  Intressanta är de, mycket intressanta för zon I-II(III) Du får skaffa bilder så att jag/vi får se. Jag ska själv uppdatera alla mina ablum när jag kommer hem från semestern. Allt gammalt ska bort och ersättas med nytt. Jag räknar med att bananen ska ha exploderat under tiden jag är i frankrike, så det ska bli väldigt spännande att komma hem och se på underverket. Rötterna har just etablerat sig och börjar nu att växa på höjden och bredden) Vad har du för växter i din trädgård?
Ludvig Johansson
06-07-2004, 08:47
Jag har tillslut fallit till föga för tidens gång och anda: Igår köpte jag en digitalkamera. Handhavandet var enkelt så jag gick ut i trädgården med sonen Carl i släptåg och tog lite bilder i skymningen. Efter lite fippel har jag så skapat ett fotoalbum: Intressanta växter i Ludvigs trädgårdMan kan spela in video med ljud också på kameran, men jag vet inte om någon vill se "Bambu - a roadmovie"?
Jag skulle gärna se "Bambu - en roadmovie" med sound dessutom Jättefina planteringar! Fikonet ser ut att trivas på sin plats absolut. Lycka till!
Ludvig Johansson
06-07-2004, 10:06
Ja, visst är det bra med zoom. Särskilt när man fotograferar fikon? Jag kollade igenom dina bilder Mocca, ska du bli reptillverkare?
Hihi........ja, jag har funderat på det.....är du intresserad? Ser ut att bli många rep dessutom
[QUOTE]Dies ist eine in Italien sehr häufig anzutreffende Fruchtfeigenart, denn sie bring hervorragende grüne Früchte hervor, die sogar bei uns bestens ausreifen. Zu alledem kommt noch, das sie bei uns absolut winterhart sind, ich habe sie hier in Bückeburg seit einigen Jahren ohne jeglichen Winterschutz ausgepflanzt, sie setzt jedes Jahr reichlich Früchte an, die hervorragend schmecken. Ich biete Ihnen hier Stecklingsvermehrte Jungpflanzen an, die stark wachsen und evtl. schon dieses Jahr die ersten Früchte ansetzen. Die Mutterpflanzen dieser Pflanzen haben bei mir bereits den letzten Winter im Freien verbracht und sind damit bestens abgehärtet. [QUOTE]
Eftersom ingen tycks ha översatt tyskan, så kommer en här:
--- Detta är en fikonsort som är mycket vanlig i Italien, eftersom den producerar utomordentliga gröna frukter som t.o.m. mognar här hos oss. Därtill kommer att den är fullt härdig hos oss, jag har odlat den här i Bückeburg i flera år utan någon form av vinterskydd, och den sätter varje år rikligt med välsmakande frukter. Jag erbjuder sticklingsförökade småplantor, som är starkväxande, och eventuellt producerar frukt redan i år. Moderplantan till dessa sticklingar har tillbringat sista vintern i det fria och är därmed fullkomligt avhärdad. ---
Frågan är bara var i Tyskland Bückeburg ligger...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|