Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur "gör" jag egen sätt potatis?, kan jag ta "köpe" potatis
          blomkronan
          Inlägg 13-11-2009, 21:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag har ju fått tag på en odlingslott på 120 kvm biggrin.gif där jag vill sätta potatis i massor smile.gif
          Inte ska hela lotten bli till potatis... en fjärdedel blir potatis, så jag kan rotera... var fjärde år på en ny plats.

Som rubriken... kan man "göra" egen sättpotatis av köpepotatis?
          OCH kan man spara potatis man själv odlat på hösten och göra egen sätt potatis av den? Hur gör man?
          Bönderna köper väll inte "speciell" potatis som vi gör??

Sen har vi en fråga till: hur jag ska göra med jorden??
          Han som hade lotten innan har vänt jorden, nu ligger den i kokor, och jorden är lerig...

Jag har varit ute på kommunens allmänna gräsmattor och krattat ihop gräsklippe-överkörda löv i massor... flera säckar... (det var många som glodde och undra om jag var riktigt frisk giggle.gif )
          Dom har jag börjat blanda ner sweatingbullets.gif men skit!! 120 kvm kommer jag nog inte orka göra innan tjälen kommer...

vad mer kan jag blanda ner som inte gör mig ruinerad crying.gif kanske jag kan få tag på hästskit... men jag har inte tid att åka och hämta nu i helgen (Jag ska jobba sad.gif) nästa helg kan jag men då har väll marken frusit!!! kan jag lägga skiten ovan på och gräva ner det i vår?

Benmjöl??? är det bra för potatis?? eller vad har man??
          kompiskram.gif

kompiskram.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-11-2009, 22:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om man har riktigt bra växtföljd + inte får sjukdomar som ex. potatisbladmögel kan man ev. ta eget utsäde.

På kolonilotter frodas dock en hel del sjukdomar så man får nog bäst resultat genom att köpa certifierat utsäde varje år.

(yrkesodlarna sprutar ofta potatisen 10-20ggr med ganska starka medel, potatis är en gröda med många sjukdomar/skadedjur)

Potatisk kan förvaras mörkt i några plusgrader och med hyfsat hög luftfuktighet (skrumpnar potatisen är det för torrt för både fuchsia och potatis)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          blomkronan
          Inlägg 13-11-2009, 22:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-11-2009, 22:14) *
          Om man har riktigt bra växtföljd + inte får sjukdomar som ex. potatisbladmögel kan man ev. ta eget utsäde.

På kolonilotter frodas dock en hel del sjukdomar så man får nog bäst resultat genom att köpa certifierat utsäde varje år.

(yrkesodlarna sprutar ofta potatisen 10-20ggr med ganska starka medel, potatis är en gröda med många sjukdomar/skadedjur)

Potatis kan förvaras mörkt i några plusgrader och med hyfsat hög luftfuktighet (skrumpnar potatisen är det för torrt för både fuchsia och potatis)

Det är första gången för mig som jag ska sätta potatis nästa år, vad tråkigt att höra att det är så mycket sjukdomar på potatisen sad.gif

(Jag ska ta och lägga ett par potatisar i boden där jag förvarar Fuchsiorna tummenupp.gif inte för potatisen skull då... utan potatisen får berätta om mina fuchsior mår bra)

Älvsjömässan i vår.... får ta med mig en dra-maten-skärra till all potatis jag kommer köpa biggrin.gif
          Det får bli "riktig" sättpotatis då... jag vill inte riskera att det går fel!!!

thanks.gif alla för era snabba svar biggrin.gif då behöver jag inte grubbla på det här mera thanks.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon