Hej Orkidétjuven! Det finns en lång tråd som heterGlögg här på recept-avdelningen, där ges ett ganska komplicerat glöggrecept som ska jäsa och mogna - tar lång tid!!
Mot slutet där finns även mitt enkla glöggrecept, jag ger det även här: (Editerar den lite här)
1 flaska rödvin 1-2 dl starksprit om så önskas 1 kanelstång 4-10 hela kryddnejlikor 1 tsk kardemummakärnor en bit färsk ingefära 1 dl russin 1 dl grovt hackad skalad mandel
Koncentrat av svart vinbärssaft är jättegott i, men det finns kanske inte på Nya Zeeland?
Häll vin och sprit i en kastrull. Tillsätt kryddorna Värm upp försiktigt tills blandningen nästan sjuder. Obs! Koka absolut inte! Tillsätt russinen och mandeln och söta eventuellt med socker efter smak. Svensk glögg är väldigt sött, jag tror 1 eller 1,5 dl socker skulle motsvara svensk smak. Själv föredrar jag nästan osötad glögg.
Det är fint att dekorera med strimlat apelsinskal. Russin och mandel kan man ha på sidan om, det är ju vanligt i Sverige.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|