CITAT (netaave @ 16-11-2009, 13:57)

Vad vet du om familjen? Det kanske är så att dom har ett kontaktnät redan och då kan det bara bli fel om ni kommer som inte haft kontakt på flera år.
Jag kan ju säga direkt att jag inte hade uppskattat när jag var i den sitsen (min bror dog hastigt) att folk kom som inte hört av sig på flera år, i det läget behöver man folk man är trygg med. Hade jag varit ensam så kanske jag sett det på annat sätt, det vet jag ju inte men för mig var det viktigt att familjen var samlad.
Däremot uppskattade vi folk som hörde av sig, skickade en blomma eller ringde och beklagade. Där blev det på mina/våra villkor, jag kunde välja att svara eller inte beroende på dagsformen.
Håller med om att man blir lite handlingsförlamad vad gällde mat m.m. men inte 17 ville jag att en jag inte hade umgåtts med annars skulle börja riva runt i mitt kök. Det klarar man inte då. Däremot minns jag att nån ställde en gryta på trappen med tillhörande blomma, men den personen "störde" oss inte och det uppskattade vi.
Så mitt tips är skicka en blomma eller ett vykort och tala om att ni gärna hjälper till om det är något ni kan göra, skriv telenr på det kortet också även om du vet dom har det, så blir det lättare orkar dom ringa så gör dom det.
Nya bud, känns som lite dålig timing!
Vi har efter stor vånda beslutat oss för att åka dit utan att göra mycket mer än att ge en blomma, visa att vi bryr oss och gråta lite tillsammans. Vi tänker inte tränga oss på eller babbla en massa. Det hade varit väldigt mycket lättare att undvika den personliga kontakten. Dessutom vet jag att familjen inte har särskilt stort umgänge.
Vi får väl se hur det utfaller....