Japp den kan frösås men den brukar inte vara lättgrodd via köpta frön (fröna bör vara ganska färska). Du kanske har fått hem något frö i någon planta, jord , gödsel eller liknande.
Ibland dyker överraskningar upp, själv har jag fått en massa chinodoxa som dök upp en vår, jag har inte planterat dem och inga grannar verkar ha den växten heller vad jag kan se.
Det är en vacker växt men man bör tänka på att det är en växt som kan orsaka brännskador så ha handskar på + långärmad tröja ifall du måste in i närheten av busken och plocka ogräs.
Giftinformationens info om Mose brinnande buske
Moses brinnande buske Dictamnus albus Växten, speciellt frökapseln, innehåller en olja som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Förgiftningar genom förtäring av växten är inte kända.
Symtom: Brännskadeliknande symtom med kraftig hudirritation, rodnad och blåsor. Besvären kan kvarstå i veckor, eventuellt även ärrbildning och mörkfärgning av huden.
Åtgärd: Tvätta med tvål och vatten. Skydda huden mot solljus under minst två dagar även om lokala symtom saknas.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|