CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 09:06)

Cellulosa är socker. När cellulosan brutits ner, kan den tas upp av växtrötterna som energi och användas i fotosyntesen.
När jag odlar i mina pallkragar, kör jag med ärter och bönor vart sjätte år, som gröngödsling. Nytta med nöjet.
Som jordförbättrare på lera, behöver du använda mycket material som bildar mullämnen. Barkmull är ett bra sånt material, som går att köpa i lösvikt och är lätt att sprida ut. Lägger du ut ett tjockt lager ovanpå jorden nu, så hinner det börja sjunka ner i leran till våren, och gör marken mer lättarbetad. Barkmyllan kommer ta lite kväve under nedbrytningsprocessen, men ganska snart frigör den stora mängder kväve, då den istället hjälper leran att bilda aggregat som har stora mängder kväve bundet i sig.
Om du skaffar halm, så skaffa också en kompostkvarn och kör halmen igenom sen. Då bryts halmen ner mycket fortare och jordförbättrar samtidigt.
Till våren kan du lägga stallgödsel direkt ovanpå jorden och bara vända ner det ytligt innan du börjar odla och då får du ytterligare jordförbättring och snabba "vitaminer" till det du odlar.
Bra redskap är ett måste också. I lera är en stadig grävgrep ett av de bästa hjälpmedlen. Spade använder du bara när du planterar eller måste gräva upp en hel planta.
TACK TACK TACK Maria

Du förklarar så bra

Nu blir det att jaga rätt på Barkmull

Halmen ska ju stå ett tag innan man kan använda den, den tänkte jag använda på potatislandet, hitta en beskrivning på hur man odlar potatis i halm, då behöver man inte gräva för att hitta dom små

och då tänkte jag att man skulle plantera solroser i hela "potatislanden" och odla potatisen på ytan

Solrosens rötter ska vist var bra för lerjord.
TACK Maria