CITAT (KRT @ 18-11-2009, 13:02)

Det är just detta med "olika zon X" som är lätt förvirrande.... För som sagt, det finns ju kallare och mildare zoner, och
dessutom tillkommer allt med microklimat, jordmån etc. Intressant att indikatorväxter inte är någon bra idé, iaf inte när det gäller växter som är för olika

Funderar på en sak, det finns en rabatt i trädgården som är ganska torr, det finns ett överhäng, och regnet kommer sällan från det hållet, det är det mest vindskyddade hörnet i trädgården, dessutom är det precis intill en tegelfasad med sol från förmiddag till em (varken på morronen eller kvällen), och viss skuggnning mitt på dagen mitt på sommaren - det borde väl vara den bästa placeringen för en väderkvarnspalm på friland, eller?
Edit. Ang temperatur - jag kan inte minnas att det varit mer än -10 eller -12 de senaste 20 åren, havet jämar ut temperaturen väldigt effektivt

du får gå ut i trädgården och kolla jorden och se hur klimatet yttrar sig, följ din trädgård under ett år och notera klimatet och när frost kommer och hur vinden kommer och vilken nederbörd området får. var det är varmast och kallast och hur solen kommer åt.
här är några allmänna klimatkartor
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/klimat.htmli temperatur har du ett väldigt milt klimat. och du har säkert ingen rejäl tjäle, så för en palm hos dig bör du istället fokusera på vätan och vinden. för -10c för en rejäl väderkvarnsplam är vad den klarar av rätt så lätt även som ny etablerad, dock kan det ändå vara bra att skydda mot kyla första vintern och tjäle. skulle det bli en kall vinter så får man ju skydda den mer även efter den har etablerat sig.
sedan kommer den säkert klara sig hos dig även första vinter med lättare täckning eller utan. men jag tycker det ändå är bättre att vara lite säkrare och skydda lite extra. sedan gäller det ju att skydda rätt.
väderkvarnspalmer älskar mycket vatten under tillväxt perioden, halvskugga tål dom bra. men dom får lite längre bladksaft i skugga vilket kan göra dom känsligare dock låter det ändå som att den i det läget kan få en del sol. under vintern är det bra att det är skyddat från regn.
du får testa att plantera en, det finns ju många i sydsverige som har palmer på friland med skydd och utan skydd så visst går det. vet inte om dom palmerna i flasterbo lever ? för dom i skanör tror jag frös ihjäl. det jag skriver nu om är allmänna planteringar med palmer.