Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintring olivträd
          Titten
          Inlägg 18-11-2009, 16:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 26 833

HJÄLP!
          Jag fick i våras ett litet olivträd i kruka som har stått i vårt inglasade uterum hela sommaren och villigt växt till ca 160 cm höjd. Var kan jag övervintra det? Uterummet är inte isolerat för stark kyla (håller fortfarande plusgrader på nätterna); garaget håller 10gr men är mörkt. Just nu har jag det inomhus i köket- ca 20gr- men nu börjar det tappa bladen. Jag vattnar igenom det 1 g var 10:e dag och handduschar flera ggr i veckan. Jag vill så gärna behålla det till våren. Kan någon råda mig i mina nybörjarambitioner? Vi bor i zon 3.
          Med vänlig hälsning
          Titten

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-11-2009, 17:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

har du det i rumsvärme så är det bra om de får extraljus iform av lysrör eller lågenergi. annars kommer den tappa blad för att det är för torrt och för mörkt.

annars är det bästa att övervintra den i en temp på +1c +10c och ljust, är det under +10c klarar den sig utan ljus.

du kan ju ha den ute i uterummet så länge det går ( den tål ca -5c -8c även i kruka) därefter när det blir som kallast så sätt in den i garaget. och flytta sedan ut den i uterummet när det är mildare.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 12:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon