Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894
Jag har åkt igenom DDR 4 gånger. Första gången körde vi vilse utanför Berlin. Vi skumpade runt på små vägar som var mer hål än asfalt i en Pontiac Firebird så vi väckte en del uppmärksamhet.
Det var lördagsmorgon men folk verkade vara på väg till jobb och skola. De ställde upp längs trotoarerna och vinkade till oss. De hade nog aldrig sett en amerikansk bil tidigare.
Efter diverse trasslande så hittade vi motorvägen men där stod en militärkolonn. Min kille gick dit och pratade med dem. "- Vi har militärövning här idag så ni får inte köra här förrän på måndag."
Att vi bara hade transitvisum och inte fick vara kvar mer än ett dygn brydde de sig inte om. Vi såg väl inte ut som några spioner i den bilen...
Min kille var ganska långhårig och såg lite hippieaktig ut så hans föräldrar hade skojat med oss innan vi åkte och sagt att de nog skulle ta oss i tullen men de var de mer intresserade av bilen än av oss. När vi skulle ut mot västtyskland igen fick de i bilen före oss plocka ut varenda liten pinal ur sin välpackade bil men vi fick bara åka så vi hade nog lite tur också. Detta hände 1976.
Året därpå när vi åkte igenom med fältbiologerna så tog polisen en av bilarna för en påhittad förseelse men efter att de hovat in böter i form av västvaluta så var de nöjda.
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833
Jag besökte DDR strax efter murens fall. Det jag minns är tristess, missär och de ovänliga, otjänstvilliga människorna samt den otroligt dåliga maten. Gita