Måste ha varit 1965 - på vägen genom DDR på väg till Berlin fick vi en idé - ville fika i Magdeburg. Det var söndag e m. Fiket var fullt av uppklädda människor som drack kaffe(?) och the och åt förfärligt trista kakor. När vi skulle betala insåg vi att vi inte hade några östpengar!Servitrisen tog med viss tvekan diskret emot 2 dollar! Alla tittade på oss! Ute var vädret grått och de grå tomma spårvagnarna skramlade fram genom stan. Vi var lite illa berörda av besöket på fiket i Magdeburg. Det var en dum avstickare. Lite rädda oxå att tullen skulle undrar varför vår färd genom DDR tagit så lång tid. När vi närmade oss Berlin kom chocken - jag insåg att jag hade glömt handväskan på fiket i magdeburg. I handväskan hade jag, som de flesta kvinnor har, hela mitt liv! Mitt pass, mina pengar, lite smycken osv osv. Servitrisen kom rusande ut på gatan när hon såg oss, hon hade med sig handväskan - hon fick en limpa Marlboro - vi åkte vidare och jag kollade min handväska och innehållet - allt var kvar! Vi kom till gränsen, vi blev kollade, insläppta utan att någon undrade var i all sin dar vi hade hållit hus! En kväll tog vi bilen över till öst och åt middag - så mycket kaviar för nästan inga pengar alls! Detvar konstigt med dessa lyxrestauranger - bara för turister från väst "folk med västpengar" Då blev vi ordentligt kollade vid Friedrichstrasseövergången både på utresa o återresa. Märklig stad Berlign, man borde kanske åka ditoch se hur det är nu för tiden!
|