CITAT (RitRat @ 19-11-2009, 21:25)

Ja, som många säger, så går det att ha många växter som akvarieväxter, kortare eller längre tid.
Under mina ca 20 år som akvarie-ägare (gången tid nu) prövade jag bland annat pilspets och ampellilja. Jag hade ofta växtnafsande fiskar, och de var ett mycket större hot mot växterna än för blöt miljö. Men det är riktigt, de är inte äkta vattenväxter.
många akvarieväxter är inte äkta vattenväxter, men dom kan ändå leva länge och trivas undervatten exempelvis Echinodorus, Anubias, Cryptocoryne, Microsorum m.f - samtliga dessa går att odla ovanför vattenytan i ''sumpigjord'' odlas dom så får dom oftast lite annorlunda blad . och dom växer oftast i naturen både under vattnet och på marken. likaså många stängelväxter växer ofta ur akvariet.
Ampellilja och Pilspetsranka brukar ruttna efter en tid om dom växer helt under vatten ytan. när dom ruttnar blir det dåligt vatten kvalité. har aldrig hört om någon som lyckas få välmående Ampelliljor och Pilspetsranka under vatten ytan en längre tid (förutom marias förstås).