CITAT (Fågelvägen @ 19-11-2009, 11:41)

Vacker holk!

Säkert kommer många människor att vilja köpa den. Och fåglar med brist på boplatser kommer troligen också att häcka i den.
Ur fågelsynpunkt verkar den tyvärr som en mindre trygg konstruktion, också om bambupinnen lämnas bort, som KRT föreslog. När krukans botten fylls upp av bomaterial kommer ägg och ungar att ligga mycket nära ingångshålet, så både ekorrar, hackspettar och skator kommer åt dem. För småfåglar brukar man rekommendera ca 20 cm avstånd mellan holkens botten och ingångshålets nedre kant. Ofta sätter man också en liten hylla innanför hålet för att hindra småfåglarnas fiender att sträcka sig in.
Jättefin fågelholk, såna skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa.
Min första tanke var också att holken borde göras djupare så att ingångshålet hamnar högre upp. Pinne eller ej kan man ju välja själv men ett hål i botten kan vara bra. Jag tror också att det kan vara bra att glasera den även invändigt eftersom det då är mycket lättare att rengöra holken. Olika fåglar vill ju ha olika stora hål också men det kanske du redan kollat.
Hittade detta på nätet:
Storleksguide för ingångshål
Mer än 60 olika arter använder fågelholkar. Ingångshålet är bästa ingenkänningstecknet för att särskilja arterna som kommer till holken.
Ø 25 - 28 mm - Blå och Svartmes
Ø 30 - 32 mm - Tofsmes, talgoxe, nötväcka, svartvit flugsnappare
Ø 34 - 35 mm - Gråsparv
Ø 40 mm - Pilfink
Ø 45 mm - Starar
Ø 30 - 50 mm - Rödstjärt
Öppen - Rödhake, Gärdsmyg och Koltrast
Edit/ Såg att du svarat om glasering invändigt när jag redan skickat mitt svar och det låter ju bra. Tycker att du kan låta pinnhålet vara kvar så kan man välja själv. Man kan ju lätt plugga igen hålet om man vill med något.
Redigerat av *Stintan*: 19-11-2009, 12:48