Vi har huggit ner stora delar av träden i trädgården när vi flyttade in; Tre stora tallar, 4 stora granar och två prydnadskrösbär. Barrträden höggs ner för att de var för stora och tog en massa ljus, och körsbärsträden för att de hade fått någon mystisk sjukdom och var halvdöda....
Så nu försöker jag fundera ut vad vi ska ha för nya träd.... För träd måste man ju ha

. Jag har massor med tid nu, men jag vet att om ett år är det fullt upp med dagis, jobb osv så jag vill ha en så lättskött trädgård som möjligt, inte en massa rabatter att luka eller trädgårdsland att gallra.
Har iaf bestämt att göra om ett gammalt potatisland till perennrabatt och där i mitten ska det stå en Ginkgo. Jag bara älskar formen och färgen på deras blad! Dessutom växer de inte så fort och blir inte så stora här, så det kommer inte bli några storlektsproblem inom de närmaste 20-30 åren

. Bilder på ginkgo här;
http://images.google.se/images?sourceid=na...ved=0CCkQsAQwAw I ett hörn där det tidigare stod två tallar och tre granar ska vi bygga ett trädhus till barnen (har lämnat 3 st 3 m höga granstammar att bygga mellan, och bakom den har jag bestämt att det ska vara syrener! Både mörklila, ljuslila och vita. Tycker syrener är unerbara och visst måste man beskära dem, men det är inte
så mycket jobb.
Den andra hörnan, där det tidigare stod en jättetall och en gran är det som är knivigast just nu. Jag vill nämligen ha en "asien" inspirerad hörna, med bambu, gräs och några små träd. OCh det är dessa träd som jag funderar över just nu. Vill gärna ha en eller två små japansk lönnar, men kan inte bestämma mig för om det ska vara rödbladiga eller grönsbladiga. Har precis också kommit på att jag ska göra en liten "stig" som slutar i en "bänk" (en skiva på en gammal stubbe som är för stor att grävas bort), och då behöver jag något som blir lite högre, men ändå inte för högt. Och det är dessa träd jag funderar på nu.... Japakst körsbär är en fundering, en blodbok en annan. Vill ha något som inte "bara" är grönt, det ska helst ha någon annan fördel också (färg, blomning, form? Och det måste passa in i det asiatiska temat.....
Har dessutom en liten valnöt i kruka (uppdragen från nöt så den är inte mer än 30 cm högt) och en hästkastanj som också är uppdragen från frö. Var jag ska sätta dessa träd vet jag inte riktigt, men de är så små just nu att jag inte behöver bekymra mig så mycket på några år.
Har också funderingar på att sätta ett körsbärsträd (bigarråer), eftersom jag älskar körsbär

Men det får inte bli för stort och högt, så jag läser på om stammar och sorter just nu

...
Redigerat av KRT: 20-11-2009, 10:09