CITAT (Alba @ 20-11-2009, 14:22)

Jag har sparat lök från tidigare år. Jag har satt den i ny jord och den har skjutit 2 blad. Nu väntar jag att blomknoppen ska börja visa sig men................
då hörde jag på radio att de lökar man sparar kommer att blomma först i januari. Så besviken jag blev....ville ju ha blomning till jul men då har jag ju något att se framemot efter jul.
De lökar man köper på hösten är särskilt framtagna för att blomma till jul.
Ska man ge extra näring till löken och i så fall när?
olika namnsorter har olika utvecklingstid. sedan beror det ju på hur man behandlar den under sommaren och under vintern. har du den ute under den frostfria perioden och sedan tar in och placerar den svalt och torrt så kommer den vänta med blomningen tills våren-sommaren när du tar fram den igen och börjar ge den vatten och näring.
sätter du den däremot ljust och varmt direkt efter du tagit in den så blommar den under vintern-vårvintern oftast dock en del kan vänta till sommaren ändå. då har liksom ''säsongen'' för den börjat tidigare.
har du den inne åretrunt kan den blomma när som då är det skillnader i vattningen som avgör. har den fått en period med torka så signalerar torkan viloperiod, när den sedan får vatten och näring så blommar den.
näring kan du ge lite när den visar knopp och blommar, sedan ger du den regelbundet med näring när den har sin tillväxt period. exempelvis under våren-sommaren kan man ge den näring så den blir mättad.