|
weee, nu har jag fått mina amaryllisar som jag beställde för evigheter sen, en san remo och en annan som jag tror hette piccolo eller nåt liknande... små röda blommor...  nån som har erfarenhet av dessa? Det här blir första gången jag planterar amaryllislökar så jag e lite nervös att göra fel... nu när jag tänker efter så har ju faktiskt inte haft amaryllis alls! När brukar man vilja få dem att blomma? Det tar väl ca 8 veckor från plantering till blomning, så då är det väl dax att plantera redan nu, eller vad tycker ni?
Amaryllis
08-10-2009, 17:42
Ropade någon på mig?  amaryllis blommar allt från 6 - 12 månader efter plantering. Desto varmare, desto snabbare tillväxt. Har du bråttom att få dem att blomma till jul (är det det du vill?), ställ dem varmt alltså. Är de dock för tidiga, ställ dem svalt så länge så att blomningen försenas.
Tack Amaryllis! (diggar ditt namn...)
Meriona
08-10-2009, 20:10
CITAT (Amaryllis @ 08-10-2009, 18:42)  Ropade någon på mig?  amaryllis blommar allt från 6 - 12 månader efter plantering. Desto varmare, desto snabbare tillväxt. Har du bråttom att få dem att blomma till jul (är det det du vill?), ställ dem varmt alltså. Är de dock för tidiga, ställ dem svalt så länge så att blomningen försenas. men inte 6-12 månader väl? Eller?
Aqvakul
08-10-2009, 20:15
6-12 veckor kan jag köpa....
Jag var visst så ouppmärksam att jag uppfattade det som veckor fast jag läste månader!
Amaryllis
13-10-2009, 19:06
Menade självklart 6-12 veckor  Har tyvärr två dåliga erfarenheter när det gäller amaryllisar just från lök. Planterade en gång en lök för väldigt många år sedan. Och då kom bara blad upp så jag slängde saken. Förra året ville jag prova igen när jag hittade billiga, men stora lökar - och samma sak hände igen! Brukar bara köpa färdigdrivna varje år som jag sparar från år till år. Hoppas du får bättre lycka!
Meriona
13-10-2009, 19:45
Jag beställde ju mina igår så jag får vänta lite på det goda. Jag hoppas att det blir något iallafall, för jag har inte provat förut, men min väninna har köpt en lök varje höst i säkert 20 års tid och fått lyckat resultat. Men sen slänger hon dem efter blomningen, men det tänker inte jag göra. Jag har en som jag sparat från förra julen, den står på vila nu, vi får väl se om det blir något av den till våren....
CITAT (Fny @ 08-10-2009, 14:09)  När brukar man vilja få dem att blomma? De flesta brukar vilja få dem i blom till jul. Men eftersom de är ganska oberäkneliga, så har jag totalt struntat i när de blommar. De är jättefina närsomhelst som de behagar slå ut sina underbara klockor. Jag har haft blommande amaryllisar såväl i oktober som juni! Även till jul förstås. Lika fina alltid! Råkar de blomma sommartid med mycket ljus, blir ju blomstänglarna korta och kompakta.
vårälskare
16-10-2009, 10:08
Jag håller med, jag blir lika glad över amaryllis som blommar även om det är sommar. Här en bild på en av mina som blommade i somras.[attachment=43252:P9120001.JPG]
Christina i Taxinge~
16-10-2009, 10:09
CITAT (RitRat @ 13-10-2009, 21:01)  De flesta brukar vilja få dem i blom till jul. Men eftersom de är ganska oberäkneliga, så har jag totalt struntat i när de blommar. De är jättefina närsomhelst som de behagar slå ut sina underbara klockor. Jag har haft blommande amaryllisar såväl i oktober som juni! Även till jul förstås. Lika fina alltid! Råkar de blomma sommartid med mycket ljus, blir ju blomstänglarna korta och kompakta. Just precis så! Vilken lyx det är att kunna hämta in en blommande Amaryllis lite då & då! Ja, jag "hämtar in" mina eftersom de står i gäststugan tills de får knoppar (på sommaren utomhus). I år beställde jag 1st 'Rapido' och 1st 'Splash' från Odla. Det har blivit som en tradition att beställa ett par stycken därifrån varje år.
Meriona
19-10-2009, 12:00
Tjohoooooo! Paketet med mina och Wilmers lökar har kommit! Fast jag hinner inte hämta det förrän imorgon. IIIIIIHH VAD KUL!!!!!!!!!!!!!!
Esther_B
19-10-2009, 17:49
Hörde ni hur det lät i dag? *VRAAAAAAAAAAAAAAAAAK*. Esther var i blomsterlandet i dag och där sålde man Amaryllislökar (White Peacock och Red Lion) för 10:- STYCK!
Meriona
19-10-2009, 19:00
Det kom reklam från dito kedja idag, en rabattkupong på lökar för 19.90  Fast jag är nog nöjd med de jag köpte... Men man vet aldrig, kanske köpa nån till jobbet?
Ett tips är annars att åka på STA-mötet i Uddevalla den 15/11. Jag kan inte lova något, men förr har de haft så gott om amaryllislökar som lotterivinster på novembermötena att man knappast har blivit utan om man har tagit några lotter. Däremot kan jag utlova ett intressant föredrag om nya och ovanliga perenner.
Olle
Hej Blev så nyfiken när ni säger att ni sparar era Amaryllisar, hur gör ni? De skall vissna ner har jag förstått och sen då? Mvh Pia
Alexander-VG-zon3
24-10-2009, 12:28
CITAT (pibe02 @ 24-10-2009, 13:15)  Hej Blev så nyfiken när ni säger att ni sparar era Amaryllisar, hur gör ni? De skall vissna ner har jag förstått och sen då? Mvh Pia så här odlar JAG mina (men det finns många sätt att odla dom på och inget är fel) Våren - Efter frostrisken är förbi placerar jag ut dom, sätter dom först i skuggan 2-3v sedan soligare och tillslut där jag vill ha dom. jag har mina i syd/öst och det trivs dom bra med. men även i söder och i väst funkar. när dom börjar att växa ger jag dom näring. det blir ca 3-4gånger i månaden från maj till okt. Sommaren - ger dom vatten när det behövs dock är det bra att låta dom torka ut, har dom rätt jord så tål dom regnet annars kan man sätta dom skyddat från regn under dom värsta perioderna. sätt lökarna så att dom är skyddat från sniglar. typ högt upp på hyllor eller bord ifrån väggar och träd. Höst - sluta att ge näring och ev vattna lite om det är torrt. löken växer i omfång när det är svalt. och bladtillväxten sker i varmt väder dvs under sommaren. den kyliga perioden under hösten gör att amaryllisen blommar. innan frosten kommer tar jag in samtliga, ev tar jag ut dom igen vid mildperioder. Vinter - när det sedan blir för kallt så tas dom in, nu har jag (man) 3 alt alt 1- antigen sätter man dom ljust i rumstemp (eller svalare) och vattnar dom lite och ev ger en liten skvätt näring då så kommer den börja blomma nu. alt 2 - eller så placerar man dom svalt och torrt tills man vill dom ska blomma (tar ca 1-2månader beroende sort att visa knopp) då tar man fram dom och gör som innan vattnar lite och ger lite näring och väntar på knopp. har man tat ur den ur krukan så planterar man löken som man ska. alt 3 - eller ett sista alt är att ha den/dom i vintervila tills våren kommer och man tar ut den direkt då blommar den ute under våren-sommaren. vill man så kan man plantera om den i feb-mars i ny jord som ska vara näringsrik men ändå lucker och luftig. köper du lökar nu och vill spara dessa så låter du dom blomma ut och klipper av stänglarna sedan så förvarar du dom antigen i rusmtemp eller svalt och torrt tills våren. man kan också odla dom inne åretrunt men då kan man få en oregelbunden blomning. inne är det ev torkperioder som ev styr den kommande blomningen.
Hej Första problem träffa Amaryllis och liknade växter inom hus låg fuktighet så vi kan sätta en cup vatten bredvid dem. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
24-10-2009, 15:33
jag har aldrig haft problem med amaryllis när det gäller torrluft. och har inte gjort nåt extra för den när det gäller luftfukt.
CITAT (Bassam @ 24-10-2009, 16:32)  Hej Första problem träffa Amaryllis och liknade växter inom hus låg fuktighet så vi kan sätta en cup vatten bredvid dem. H:Bassam Det är nog det enda man inte kan anklaga en amaryllis för, att vara känslig för torr luft. Får den däremot stå i hög luftfuktighet, är risken stor att blomman kan dra iväg upp mot tvåmeterssträcket. Det är ju genom sparsam bevattning under blommans utveckling, som man får korta stabila stjälkar.
Meriona
16-11-2009, 20:45
Nån som beställt A-lökar från Odla iår? Hur går det för era? Två av mina har lååååånga stänglar redan, en blommar. Men Picotee, den dyra, som skulle ge till mamma sätter bara blad!  Alla är skötta på precis samma sätt, enligt instruktionerna.
vad tråkigt att det bara kommer blad på den! Jag köpte mina på lillafiskaregatan, och båda har fått blomknoppar i mängder, så inga problem här!
Meriona
17-11-2009, 20:05
Typiskt!  Jag får väl maila och höra efter....
Amaryllis
17-11-2009, 20:32
Tyvärr så blir det så med vissa amaryllisar från lök... blir galen när de bara sätter blad! Och ja, reklamera gärna.
Christina i Taxinge~
18-11-2009, 14:47
Ja, som sagt, det händer att bladen kommer före blomknoppen. Förargligt! På min 'Rapido' som jag köpte från Odla kom bladen först: [attachment=44484:dscn5778.jpg] Men efter en vecka eller så fanns där en knopp också! [attachment=44485:dscn5779.jpg] Då klippte jag bort bladen.....tycker att kraften ska gå till blomknoppen. Nu har jag ytterligare en amaryllis där bladen verkar komma först, men jag är ganska säker på att knoppen kommer strax efter! Det gör den nog på din också, Meriona!
vanjalarsa
18-11-2009, 15:38
Hej Köpte amaryllis på ica. hur bra som helst. mvh vanjalarsa
Meriona
18-11-2009, 19:35
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-11-2009, 14:47)  Ja, som sagt, det händer att bladen kommer före blomknoppen. Förargligt! På min 'Rapido' som jag köpte från Odla kom bladen först: [attachment=44484:dscn5778.jpg] Men efter en vecka eller så fanns där en knopp också! [attachment=44485:dscn5779.jpg] Då klippte jag bort bladen.....tycker att kraften ska gå till blomknoppen. Nu har jag ytterligare en amaryllis där bladen verkar komma först, men jag är ganska säker på att knoppen kommer strax efter! Det gör den nog på din också, Meriona! Ja men jag har väntat i tre veckor efter bladsättningen, på knoppen, minst.  En av de andra är ju i full blom. Men jag får väl vänta några dagar till för säkerhets skull...
Nu har den första blomman på min piccolo slagit ut!!!! Den är väldigt liten och såååå söt!  Hade ju tänkt att lägga in ett foto men kameran är ju paj så det går inte... men spana in den här länken, länk, här finns massor av underbara amaryllisbilder, bland annat på piccolon!:D Vill ha fleeeeer!
johannaelisabeth
18-11-2009, 21:09
Åh, jag planterade en Appleblossom och en White Peacock när jag var hemma i Sverige för ett par veckor sedan, som nu står hos svärmor och blir ömt vårdade tills jag är hemma i jul. Jag hoppas så att de blommar då, de är ju så vackra!  Förra året planterade jag en Red Lion som blommade från veckan före jul, så jag hoppas på samma lycka i år. Måste nog ringa och höra om det har börjat visa sig något i krukorna, nu blev jag ju jättenyfiken
Christina i Taxinge~
18-11-2009, 21:44
CITAT (Meriona @ 18-11-2009, 19:35)  Ja men jag har väntat i tre veckor efter bladsättningen, på knoppen, minst.  En av de andra är ju i full blom. Men jag får väl vänta några dagar till för säkerhets skull...  Ja, men att vänta på amaryllisknoppar är som att "vänta bebis" - man vet att de kommer ut/upp, men man vet inte exakt när!
Kom på att jag kunde använda den inbyggda webkameran i min laptop för att fota den lilla piccolon, för jag vill så gärna visa den! Bredvid sitter jag insvept i filt och ämlig av hosta och snor. Men ni ser vad liten den är!!! söt va? =)
förresten, jag såg precis att lillafiskaregatan nu har 30% rea på amaryllislökar såhär inför slutet på säsongen - tror ni att det är nån mening med att beställa nu? Det står ju att det tar 8-10 veckor innan de blommar, men min piccolo tog definitivt kortare tid än så... Skulle ju inte ha nåt emot att införskaffa nåååågra fler bara... vad tror ni?
Amaryllis
19-11-2009, 18:52
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 18-11-2009, 14:47)  Ja, som sagt, det händer att bladen kommer före blomknoppen. Förargligt! På min 'Rapido' som jag köpte från Odla kom bladen först: [attachment=44484:dscn5778.jpg] Men efter en vecka eller så fanns där en knopp också! [attachment=44485:dscn5779.jpg] Då klippte jag bort bladen.....tycker att kraften ska gå till blomknoppen. Nu har jag ytterligare en amaryllis där bladen verkar komma först, men jag är ganska säker på att knoppen kommer strax efter! Det gör den nog på din också, Meriona! Du behöver verkligen inte klippa av bladen om de kommer före knoppen för att spara energi. Det gör ingen nytta på så vis. CITAT (Meriona @ 18-11-2009, 19:35)  Ja men jag har väntat i tre veckor efter bladsättningen, på knoppen, minst.  En av de andra är ju i full blom. Men jag får väl vänta några dagar till för säkerhets skull...  Tyvärr, men det kan hända att den inte alls kommer upp!!
kunde inte låta bli. nu har jag beställt två nya lökar från lillafiskaregatan.  hoppas dom kommer fort! skynda skynda!
Är det någon som har sorten Alfresco? Den säljs av Hadeco bland annat och klassas som en miniamaryllis. Hade den förut men den är tyvärr borta. Den hade dock stora blommor som doftade svagt men gott.
Amaryllis
19-11-2009, 22:47
CITAT (Dilara @ 19-11-2009, 22:25)  Är det någon som har sorten Alfresco? Den säljs av Hadeco bland annat och klassas som en miniamaryllis. Hade den förut men den är tyvärr borta. Den hade dock stora blommor som doftade svagt men gott. Jag har! Den är i dvala just nu, men den brukar blomma om. Det är en av mina första amaryllisar och den är helt underbar för den blommar lika vackert varje år.¨Den kan jag rekommendera om man hittar en lök!
Sussie F-Flower
19-11-2009, 23:58
CITAT (Amaryllis @ 19-11-2009, 22:47)  Jag har! Den är i dvala just nu, men den brukar blomma om. Det är en av mina första amaryllisar och den är helt underbar för den blommar lika vackert varje år.¨Den kan jag rekommendera om man hittar en lök! Åhh, vad spännande! Bild önskas...
Amaryllis
20-11-2009, 12:05
Det får bli en bild men den brukar blomma i mars - april sådär
Var och kollade minna två lökar, igen, för att se om det kommer några knoppar... Men bara blad, fortfarande  Lökarna stod ute i somras och ganska långt in på hösten. Tog in dem (då var alla blanden nervissnade - trodde lökarna var döda!) och vattande lite och det har kommit blad (så döda var de inte  ), 2 på ena och 6 på andra - men inga blommor!!!! Inte ens en antydan till knopp  Hur länge ska man egentligen vänta, det är ju inte en grön växt jag vill ha på fönsterbrädan.....
Jag har sparat lök från tidigare år. Jag har satt den i ny jord och den har skjutit 2 blad. Nu väntar jag att blomknoppen ska börja visa sig men................ då hörde jag på radio att de lökar man sparar kommer att blomma först i januari. Så besviken jag blev....ville ju ha blomning till jul men då har jag ju något att se framemot efter jul. De lökar man köper på hösten är särskilt framtagna för att blomma till jul.
Ska man ge extra näring till löken och i så fall när?
mmm det där har jag också funderat på, om det inte finns nått sätt att få dom härliga lökar jag köpt i år att blomma om till nästa JUL! Man vill ju ändå ha någon amaryllis blommandes till jul, så annars blir det ju till att köpa en eller två varje år!
Alexander-VG-zon3
20-11-2009, 14:50
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 13:24)  Var och kollade minna två lökar, igen, för att se om det kommer några knoppar... Men bara blad, fortfarande  Lökarna stod ute i somras och ganska långt in på hösten. Tog in dem (då var alla blanden nervissnade - trodde lökarna var döda!) och vattande lite och det har kommit blad (så döda var de inte  ), 2 på ena och 6 på andra - men inga blommor!!!! Inte ens en antydan till knopp  Hur länge ska man egentligen vänta, det är ju inte en grön växt jag vill ha på fönsterbrädan..... har den varit ute och fått bra växtförhållande under sommaren plus fått det kyligt på hösten. så kommer knoppen komma. antigen till jul eller längre fram till vårvintern-våren-försommaren. sätt lökarna ljust och sätter du dom varmt så utvecklas dom snabbare, vattna när knoppen visas du kan ockås ge lite näring när knoppen visas.
Alexander-VG-zon3
20-11-2009, 14:55
CITAT (Alba @ 20-11-2009, 14:22)  Jag har sparat lök från tidigare år. Jag har satt den i ny jord och den har skjutit 2 blad. Nu väntar jag att blomknoppen ska börja visa sig men................ då hörde jag på radio att de lökar man sparar kommer att blomma först i januari. Så besviken jag blev....ville ju ha blomning till jul men då har jag ju något att se framemot efter jul. De lökar man köper på hösten är särskilt framtagna för att blomma till jul.
Ska man ge extra näring till löken och i så fall när? olika namnsorter har olika utvecklingstid. sedan beror det ju på hur man behandlar den under sommaren och under vintern. har du den ute under den frostfria perioden och sedan tar in och placerar den svalt och torrt så kommer den vänta med blomningen tills våren-sommaren när du tar fram den igen och börjar ge den vatten och näring. sätter du den däremot ljust och varmt direkt efter du tagit in den så blommar den under vintern-vårvintern oftast dock en del kan vänta till sommaren ändå. då har liksom ''säsongen'' för den börjat tidigare. har du den inne åretrunt kan den blomma när som då är det skillnader i vattningen som avgör. har den fått en period med torka så signalerar torkan viloperiod, när den sedan får vatten och näring så blommar den. näring kan du ge lite när den visar knopp och blommar, sedan ger du den regelbundet med näring när den har sin tillväxt period. exempelvis under våren-sommaren kan man ge den näring så den blir mättad.
Hej Du kan plantera dom inne nu och ger de extra ljus och värme , de tror att våren kommen så de ska växa och ger blommor tidigt.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
20-11-2009, 16:53
amaryllis kan man styra blomningen - mer värme snabbare går det, kallare det är saktare går det.
Flaxss
Tjoho! Nu har jag ny kamera och kan lägga in riktiga bilder igen!
Myosotis
22-11-2009, 18:51
Oj vad fin! Hur många blommor är det sammanlagt?
13 som har slagit ut, några fler på väg...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|