jag har många favoriter (förutom dom som redan skrivits)
så finns det mängder med vackra och intressanta ekar och så Ormhassel och Trollhassel och andra vinterblommande Buskträd som Körsbärskornell. Rönnsumak är en favorit växer vackert och vackra blad. nackdel är rosskot och att det är ett ''svagt träd''. Havtorn kan bli vackra buskträd men även den får rotskott.
inte att glömma Catalpa med sina vackra blommor. ett vackert men vinter känsligt träd är kejsarträd. och så alla olika valnöts arter och äkta kastanj. Ask är jag förtjust i speciellt på hösten kan dom få en lime gul/grön ton. även Pilar är vackra och många av dom behåller bladen länge och är nästan vintergröna.
Platan med barken och dom stora lönnliknade bladen och häftiga frukterna.
Parkaralia med den taggiga stammen och stora vita blomklasar. en likande är Kalopanax som är väldigt vackert. en sista av mina favoriter får bli Liquidambar styraciflua - Ambraträd vackra blad och kan få en intensiv höstfärg.
CITAT (MariaS @ 20-11-2009, 17:32)

Självklart plockar jag in katsuran (Cercidiphyllum japonicum) också fast den egentligen mer är en buske.
denna Katsuran som är fotad detta år där jag bor är en väldigt vackert träd, och en favorit hos mig. tyvärr kan den va känslig för vår och höstfrost. E-plantan härdig till zon 5-6 har jag för mig. finns både buskform och hängform och trädform och en yttligare form med större blad.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29606734.html
Redigerat av flaxss: 20-11-2009, 17:49