Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Visa upp era favoriter!, drömmer om träd i min framtida trädgård...
          Fny
          Inlägg 20-11-2009, 08:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Hej allihopa!
          Där jag bor nu har jag inte möjlighet att plantera träd, men vi planerar att inom några få år flytta till en villa med lite större trädgård, och åååååh vad jag längtar! Drömmer just nu om att plantera träd med mycket färg och mycket blommor, och undrar om ni har lust att tipsa om era favoriter??? Lägg gärna upp bilder...

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-11-2009, 17:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag har många favoriter (förutom dom som redan skrivits)

så finns det mängder med vackra och intressanta ekar och så Ormhassel och Trollhassel och andra vinterblommande Buskträd som Körsbärskornell. Rönnsumak är en favorit växer vackert och vackra blad. nackdel är rosskot och att det är ett ''svagt träd''. Havtorn kan bli vackra buskträd men även den får rotskott.

inte att glömma Catalpa med sina vackra blommor. ett vackert men vinter känsligt träd är kejsarträd. och så alla olika valnöts arter och äkta kastanj. Ask är jag förtjust i speciellt på hösten kan dom få en lime gul/grön ton. även Pilar är vackra och många av dom behåller bladen länge och är nästan vintergröna.

Platan med barken och dom stora lönnliknade bladen och häftiga frukterna.

Parkaralia med den taggiga stammen och stora vita blomklasar. en likande är Kalopanax som är väldigt vackert. en sista av mina favoriter får bli Liquidambar styraciflua - Ambraträd vackra blad och kan få en intensiv höstfärg.

CITAT (MariaS @ 20-11-2009, 17:32) *
          Självklart plockar jag in katsuran (Cercidiphyllum japonicum) också fast den egentligen mer är en buske.

denna Katsuran som är fotad detta år där jag bor är en väldigt vackert träd, och en favorit hos mig. tyvärr kan den va känslig för vår och höstfrost. E-plantan härdig till zon 5-6 har jag för mig. finns både buskform och hängform och trädform och en yttligare form med större blad.

http://www.pixbox.se/pic_show_id29606734.html

Redigerat av flaxss: 20-11-2009, 17:49

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon