Tack igen för era svar!!!
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:27)

Rosmarin - ang pinnhålet, låt bara bli att sätta en pinne i det. Då fungerar det ju som en "ojämnhet" som förenklar för fåglar att både ta sig in och ut ur hålet......
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:27)

Riktigt snygg hol får jag säga, jag tror inte att keramik (eller betong) är så dumt faktiskt, om man inte hänger holken i rakt söder läge (vilket man ändå inte ska). Tänker på betong, sten elelr tegelhus, de håller ju värmen när det är kallt och är svala när det är varmt.....

Porösa material isolerar normalt sett bäst både mot värme och kyla.
CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 10:58)

Är botten liten lägger åtminstone mesar mindre kullar.
Det var bra att få reda på.
CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 10:58)

Själva materialet tror jag är bra. Vi hade en gammal betongholk här som redan fanns och såg gammal ut när vi köpte stället för 27 år sedan. Den har alltid varit mycket populär, särkilt hos nötväckorna. Nu är den nertagen för att det fanns ett hål till som till slut blev lika stort som ingångshålet. Det finns inget som tyder på att den var sämre än en träholk.
Detta med vilket material fåglarna föredrar är intressant. Jag har en kompis som också är keramiker. Han jobbar ofta med väldigt stora krukor. En del spricker i ugnen. En hel del av dessa spruckna krukor har han ställt på en mur i trädgården. Med åren har det blivit en del och somliga har blåst omkull och fått hål i sig på olika ställen. Fåglarna älskar dessa krukor och flera av dem är bebodda varje år.