Äntligen, efter vad som kändes som en evighet i grå, kall och våt sockervadd, tittade solen fram igen!

Efter att ha rensat stuprännorna, kunde jag inte låta bli att gå runt och fotografera de skönheter som ännu sticker fram sina bleka och nätta ansikten ur högar med klibbiga höstlöv, kvistar och annat komposterbart. Så här kommer kavalkaden:
Först ut är den lilla lilla luktviolen ... dock saknar jag den underbara doften som berusar en om våren!
odla5a.jpg Är inte min aster märklig? Hög och grann men nästan inga blommor! Den har precis öppnat den första - något sent, tycker jag, men ni som har erfarenhet av aster, kanske tycker tidpunkten för blomning är normal?
odla5b.jpg Följande två bilder nedan är knopparna på min clematis med de jättestora vita blommorna, nämligen Mme le Cultre. Men det är omöjligt att knopparna kommer att slå ut
odla2a.jpg
odla2b.jpg Min rosa Malva ger aldrig upp! Den både knoppas och blommar här och var fullt ut! Otroligt.
(nedan två bilder...)
odla3a.jpg
odla3b.jpg Den låga marktäckare, revsugan, tittar då och då upp med blommor som överraskar, men på våren är den förstås översållad med blå blomstänger...
odla4b.jpg Sedan blommar naturligtvis den envisa vita stjärnflockan - först som sist. Mitt i flocken av bruna, slocknade stjärnor på sköra, torra skaft, skjuter det fram nya, fräscha, babygröna kvistar. Här på bilden ett blomskaft som bär på sex vita stjärnor!

Och så timjan som jag alltid av misstag kallar för "humlen" ... kan ni gissa varför? ... javisst, ...
för att humlorna älskar den. Om våren och försommaren surrar det vid mina fötter av humlevingarna när de
berusade söker efter timjans nektar ... jag älskar det surret och inte ens hunden störs av att humlorna är tätt inpå oss där han ligger vid mina fötter ... kanske bara 40 cm ifrån humlorna .... åå vilka ljuva tider
...
så hurra för humlorna... och för timjan som nu på hösten får blomma utan humlesurr
odla1a.jpg
odla1b.jpg