|
Hej! Jag tittade på Wilmers tråd och alla fina blomsterbilder ... Jag tycker det vore kul att se sommarens sista andetag i era trädgårdar... har ni lust att fotografera rosen som envist blomar trots frost på kronbladen eller fästa på bild en höstanemon eller oktoberaster som lyser i regnet?`Själv har jag ingen aktuell bild till hands för tillfället men jag lovar att snart återkomma med något.
Hey Freya
Här lite Oktoberstormhatt och Drakmynta. Bilderna tagna idag.
Hälsn Tepa
Här är några bilder från mig! De flesta tog jag nyss, men kameran pajade så några är från i förrgår också, men det ser lika dant ut idag...
Nu har jag med varit ute och fotat. Har ju inte haft mer än -0,3 ännu, och enligt dataloggen varade det i 12 minuter... [attachment=43371:kaprifol.jpg] kaprifol [attachment=43372:kron_rtskocka.jpg] kronärtsskockan var jag tvungen att fota, den är ju så fantastiskt grön och fin fortfarande. Hoppas på skörd nästa år. [attachment=43374:rod_stj_rnflocka.jpg] Röda stjärnflockan har nu blommat sen midsommar och tänker visst inte ge upp ännu.... [attachment=43375:smultron.jpg] Smultronen blommar för fullt fortfarande [attachment=43376:stockros.jpg] likaså den perenna stockrosen [attachment=43377:_landstok.jpg] för att inte tala om ölandstoken... [attachment=43373:krukvaxter.jpg] Här är några krukväxter som jag inte fått in ännu heller, avokado, Dr Westerlund, Ardisia och en passionsblomma
Alexander-VG-zon3
18-10-2009, 12:06
Alexander-VG-zon3
18-10-2009, 12:20
hos mig själv på uteplatsen ser det ut så här
[attachment=43382:PICT0278.JPG]
[attachment=43383:PICT0277.JPG]
det som blommar är Aster, Ros, Fuchsia, Passiflora, Citron, Pelargon, Sommarljus, Mynta, Murgrönsviol.
 Oj så många fina bilder jag redan fått titta på ... Jag visste inte att det fanns nåogt som hette Oktoberstormhatt... jättebra att veta för eventuella framtida behov!!! Tack. Drakmyntan är grann ock! Undrar vilken sorts rosa resp. orange ros det är som Fny har fotat? Och inte hade jag en aning om att det finns "höstsmultron"!!! Kul! Marias kronärtskocka skall jag hålla tummarna för .. för jag älskar kronärtskocka. Vad stjärnflockan beträffar har jag faktiskt en själv, en vit, och även den blommar fortfarande. Den gjorde väl en paus någon gång mitt på sommaren bara för att återkomma med blomning strax och dessutom med dubbel kraft! Vad bilderna från Kinna beträffar, måste jag fråga om inte blomsterarrangemanget står mitt framför affärskomplexet som ligger en stenkast från Sätraplan? Då har jag också sett det!
Alexander-VG-zon3
18-10-2009, 12:52
CITAT (Freyas @ 18-10-2009, 13:48)  Vad bilderna från Kinna beträffar, måste jag fråga om inte blomsterarrangemanget står mitt framför affärskomplexet som ligger en stenkast från Sätraplan? Då har jag också sett det! japp det är där, och planteringarna står kvar än vad jag vet och blommar än. jag tycker dom har lyckas bra med sommarplanteringarna i år på torget, jämfört med förra året.
Freyas, smultrona som jag kallar för "oktobersmultron" vet jag inte alls vad det är, de fanns här när vi flyttade hit och de producerar fortfarande smultron - så jag kallade dom för oktobersmultron när jag sparade fotot. =) Många stora goda smultron har det blivit av dom... Och så rosorna som jag fotade - den rosa är Astrid Lindgren, sååå fin!  Den andra är en mutation av en vit ros som vi inte vet vad den heter... Rosa-gul-orange blommor. Jättesöt, hoppas den överlever till nästa år!
skogstroll
18-10-2009, 13:35
[attachment=43390:P7300008.JPG]
Irene_L
18-10-2009, 14:26
Idag var jag ute och plockade en bukett av det som fortfarande blommar: [attachment=43391:bukett.jpg] Buketten består blå axlobelia, polarblågull, kärleksört och rosa rosor. ..................................... Hoppsan...det blev visst 2 bilder!
 Irene L, din bukett av axlobelia, polarblågull, kärleksört och rosa rosor är helt förtrollande - särskilt med tanke på att vi redan är i mitten av oktober. Jag gissar att Skogstroll tagit bilderna hemma i sin egen "trollskog" eftersom stämningen i bilderna är minst sagt trollsk! Och på tal om sagor ... tack Fny, för rosennamnet... det var ju en "sagotant" du fotograferat! Dessutom tycker jag att det är helt rätt att kalla smultronen för oktobersmultron!
diva&hero
18-10-2009, 20:05
Så här fina är mina sommarblommor på altanen! Trots många frostnätter utan skydd.
Biggan_
18-10-2009, 22:36
Vilket poetiskt trådnamn! ....och så mycket som fortfarande blommar! Många fina bilder!
Visst är det läckert med sensommar (hm) blomningen. Hade tänkt fota i dag, men det han bli mörkt
Hej Wilmer! Kul att du tänker fotografera! Jag väntar på att få se bilderna... och vill passa på och be om ursäkt att jag anspelat på din tråd med fina blomsterbilder ... jag ville bara smalna av utbudet lite och hylla sommaren som vi nu lagt bakom oss!
*Ulrica*
19-10-2009, 12:28
Irene! Vilken vacker bukett!
Inspirerande tråd, jag var ute och fotade nyss! Vi har haft mellan 10 och 5 minus ganska många nätter men ändå finns det en och annan blomma som inte har kroknat ännu...
[attachment=43424:oktblom1.jpg] Murrevan är jättefräsch och fin fortfarande!
[attachment=43425:oktblom2.jpg] Några blommor kvar på Grekvädden.
[attachment=43426:oktblom3.jpg] En enda blomma hittade jag på Myskmalvan.
[attachment=43427:oktblom4.jpg] Inte mina favoriter, höstaster...
[attachment=43428:oktblom5.jpg] Och så klart kärleksörten!
Inte mycket som blommar så här års uppe hos mig. Vi hade -7,5 grader på onsdagsmorgonen... Men några tappra hittade jag i alla fall: Klematisarna ger inte upp i första taget, här ett par av dem; 'Valge Daam' och Cl. viorna
[attachment=43435:Kopia_av...lge_Daam.jpg] [attachment=43436:Kopia_av...._viorna.jpg]
Kanadensiska rosen 'Morden Sunrics' blommar ända tills snön begraver den... [attachment=43437:Kopia_av..._Sunrise.jpg]
Kärleksörten sjunger på sista versen. [attachment=43438:Kopia_av...rleks_rt.jpg]
CITAT (Freyas @ 19-10-2009, 05:54)  Hej Wilmer! Kul att du tänker fotografera! Jag väntar på att få se bilderna... och vill passa på och be om ursäkt att jag anspelat på din tråd med fina blomsterbilder ... jag ville bara smalna av utbudet lite och hylla sommaren som vi nu lagt bakom oss!  Du har så rätt så, med den hemska felstavade rubriken är jag glad att det snart är dags för 2010 års blomtråd!! Jag är så glad att min kamera fungerar igen.. Så jag vill fota lite blommor jag inte hunnit med som är snälla nog att blomma än
Man kunde tro att det fortfarande är sommar när man ser på bilden av divas&heros altan! Precis som hos *Ulrika*, blommar myskmalvan och oktoberastern ännu hos mig också, men min clematis Mme le Cultre har till skillnad från Bettys jättefina exemplar, gett upp för länge sedan. Jag brukar få EN - och endast en - fin blomma på den per sommar, men då är den också en jätteblomma, men som sagts, den är inte alls lika rustik som Bettys clematisar att stå emot kylan. Tänka sig att de fortfarande blommar! Imorgon hinner jag nog leta och se om jag själv finner något att fotografera... fast det kanske dröjer ett par dagar innan jag får upp bilderna på nätet ... om det nu blir några bilder.
Förvisso höst, men ändå en hel del grönt här i Malmö... Nu rätt milda o soliga dagar: Härligt!!! Idag fotograferade jag den blommande luktärten o gurkörten: Luktärt den 21 oktober Gurkört den 21 oktober
 Rena högsommaren. Läckert!!
Gunilla T
21-10-2009, 15:36
Vilka vackra bilder Kasam - är de tagna i motljus?
Tack tack! Bilderna är tagna i motljus. Med en sådan där tratt (som säkert har ett särskilt namn på fackspråk). Ja, o nej... det är det inte högsommar här i Malmö, men små små glimtar av blommor dröjer sig kvar... Ja, o nu uppskattas den enstaka blomman o bladet, det som drunknade i all prakt under sommarmånaderna...
Härliga bilder på luktärt (tänka sig att de är så fina hos dig än!) och gurkört. Först nu har jag själv hunnit ut och fotografera. Sommaren prunkar inte längre precis med sin färgprakt. Det finns inga mängder av färggranna blommor i rabatterna, men här och där nickar ett par frostbitna kronblad eller en knopp som envist strävar mot det sista ljuset och vill slå ut trots kylan.
Där finns ringblommor (förståss), kantnepeta, riddarsporrar, rosa och vita malvor, höstanemon, rudbeckia, temynta, violer eller penséer och den vita stjärnflockan som blommat ända sedan midsommar. De som förvånar mig med sin återblomning är luktviolen, revsugan, stäppsalvian, fingerborgsblomman och timjan. En liten blåklocka fann jag också gömd i det höga gräset. Och jag kunde inte låta bli att fotografera de granna höstfärgerna på min nyplanterade amerikanska blåbär, Bluecrop, och en överblommad sedum. vars gröna blad och gula blommor hade förvandlats till vackert gulröda blad och nästan svarta blomståndare.
Men kan ni tänka er... jag fick verkligen leta för att finna ett par knoppar med lite färg på på min oktoberaster. Den stora plantan har mängder med knoppar som ännu inte slått ut! Undrar om den hinner???
Och så ett sista minne från en gången sommar... ett minne som förebådar jul, tycker jag... Nämligen kaprifolens röda bär....
Stjärnflocka tycks vara en riktig seglivad växt i alla fall! Själv har jag sått upp fler!
Freyas - vilket härligt bildspel!!! Ja, Stjärnflocka är en riktigt tacksam o vacker blomma. Toppen som snitt också. En liten promenad i trädgården igår kväll: Mörk o regnig höstkväll... ...en trött ros (Mme Alfred Carriere)<br />Foto: 23 okt 09 Mörk o regnig höstkväll... ...New Dawn visar några få blommor o knoppar<br />Foto: 23 okt 09 Mörk o regnig höstkväll... ...i köksträdgården blommar chili o koriander<br />Foto: 23 okt 09 Mörk o regnig höstkväll... ...i köksträdgården chili o sallad<br />Foto: 23 okt 09 Mörk o regnig höstkväll... Månskensnepeta<br />Foto: 23 okt 09 Mörk o regnig höstkväll... Grekisk lövkoja visar några få blommor.<br />Foto: 23 okt 09
skogstroll
24-10-2009, 10:13
[attachment=43617:PA180001.JPG]
[attachment=43618:PA240026.JPG]
Nu har jag lagt in bilderna i mitt album. Jag försöker lära mig hur man hanterar bilderna i svarsinläggen. En sådan där rad med bifogade filer är ju jättetråkig som jag lyckades åstadkomma i mitt senaste svar. Kanske jag nu lyckas bättre.... okt22-oktaster.jpg OK ... man måste altså ha texteditorn i standardläge för att bilderna skall komma med.... ovan min oktoberaster som är väldigt sen till att blomma trots att plantan är stor och kraftig och står i söderläge. okt13-humle.jpg Ovan är förstås ingen humle utan lilla backtimjan som envisas med att skjuta nya blommor... I somras gungade blomkolven tunga med humlor, men nu har jag inte längre sett en enda humla. Den lilla doftlärkan nedan är en luktviol. De börjar om nu på höstkanten, vilket förvånar mig. okt15-luktviol.jpg okt16-flocka.jpg Här är min ihärdiga stjärnflocka. okt20-ljung.jpg Ljung finns väl i många trädgårdar? okt12-rudbeckia.jpg Rudbeckian är vacker även när den vissnar. De bruna bollarna är fina vinterståndare ... och jättevackra om snö lägger sig på dem. okt14-vit.jpg Någon som vet vad den här lilla vita heter? Den är som ett ogräs och blommar hela sommaren med mängder av blomknappar, stora som en gammal tioöring. okt17-ringbl2.jpg Här och där växer ringblommor i olika nyanser okt18-anemon.jpg Höstanemonen ovan envisas med att knoppa. okt19-sedum.jpg Lilla sedum ovan hade i somras gula blommor och gröna blad. Nu är blommorna svartbruna och bladen gulröda.Mycket vackert det också. Ja.. fler än så, av bilderna ville inte forums svarsblankett ha emot samtidigt .... Jag är ännu lite osäker på hur använder svarsmöjligheterna och bildinläggen korrekt. Tips? Skogstroll... vad heter den där höga gula blomman du har fotograferat? Det är ingen rudbeckia och ingen gullboll fastän den liknar den sistnämnda lite. Har tänkt att plantera den när jag får tag på den.
Jaså, är det så Mme Carrier ser ut när hon tröttnar. Har funderat på sorten. Och jag måste fråga dig också, Kasam, om Månskensnepetan? Trivs, tycks den göra hos dig så hur ... var... mörkt ... ljust... fuktigt .. torrt .. var har du planterat den?
skogstroll
24-10-2009, 14:47
vad fint ni har
Skogstroll - Så fina bilder du visar. Ja, vinner på att "klickas upp" för då ser man verkligen... Jättevackert!!!
Freyas - Kan verkligen rekommendera Mme Carriere. Jag har planterat tre stycken i år, doftar förförande o sägs vara en frisk sort. Månskensnepetan står i (halv)skugga o rätt fuktigt. Nära/under ett päronträd. Nu är platsen ett ställe "som ska bli fint sedan", så den stackarn har inte blivit omskött alls, men verkar pigg o glad ändå. Härligt att den blommar så här på hösten (skyddat läge, zon 0-1).
Tack, kasam, för tipset gällande Mme Carrier och Månskensnepeta - vilket förtrollande namn! Båda tycks vara av ganska tacksam sort. Vet du något om rådjur och Månskensnepeta? Låter rådjuren nepetan vara såsom med kantnepetan? Och skogstroll --- tack för berömmet --- men du skulle se HELA tomten blommorna är läckra där de finns och råkar blomma ... men resten ....
Maggan H
29-10-2009, 19:01
CITAT (Freyas @ 24-10-2009, 12:21)  Skogstroll... vad heter den där höga gula blomman du har fotograferat? Det är ingen rudbeckia och ingen gullboll fastän den liknar den sistnämnda lite. Har tänkt att plantera den när jag får tag på den. Det är en perenn solros, Helleborus Maximiliani. Sprider sig duktigt med rotutlöpare i sidled. Jag kan rycka upp lite rötter till dig om du vill ha, nu eller till våren. Här blommar mina amplar så fint ännu med i första hand Bacopan, vilken fantastisk blomma! Hela tiden blommar den bara den får vatten, törstig är den så jag springer ff med vattenkannan..... Och Klockrankan vägrar ge upp, nya blommor kommer där också fast hela plantan numera inte får någon sol alls pga av husskuggan. Ska ta några bilder i morgon.
diva&hero
29-10-2009, 23:39
Tog kort på altanblommorna(igen..) igår. Blommar hur fint som helst ff, trots frostnätter utan skydd. Sen blev det ett kort på sista gladiolusen. Har några blommor till, men inte på bild, bla enstaka New Dawn. I övrigt gapar det rätt tomt i rabatterna.
CITAT (Freyas @ 29-10-2009, 05:47)  Tack, kasam, för tipset gällande Mme Carrier och Månskensnepeta - vilket förtrollande namn! Båda tycks vara av ganska tacksam sort. Vet du något om rådjur och Månskensnepeta? Låter rådjuren nepetan vara såsom med kantnepetan? Hej igen, Rådjur? Ingen aning!  (Bor i stadsmiljö Malmö.) Kanske ngn annan vet???
Maggan H
30-10-2009, 14:50
Här kommer några bilder från mig: [attachment=43859:PA300019.JPG]
I övrigt såg jag att tobak, rufsprästkrage, Malva, allium, lejongap blommade med en o annan blomma och i skogskanten idag såg jag många lupiner i full blom!
[attachment=43860:PA300024.JPG]
[attachment=43861:PA300018.JPG]
ja kan man tänka sig! Det är strax november och så många sortens blommor som envisas med att blomma ännu har omnämnts och fotograferats. Ljuvligt. Tack för de senaste tillskotten i listan, Maggan
Vi närmar oss november med stormsteg och det är inte mycket kvar som blommar.Löven har fallit och ligger i rabatterna nu.Höstgentianor är riktiga tuffingar och har blommat länge.Ska går en fotorunda igen i morgon.
[attachment=43884:2009_10_...__Large_.JPG] [attachment=43885:2009_10_...__Large_.JPG][attachment=43886:2009_10_...__Large_. JPG] [attachment=43883:2009_10_...__Large_.JPG] [attachment=43882:2009_10_...__Large_.JPG]
diva&hero
07-11-2009, 15:06
CITAT (diva&hero @ 29-10-2009, 23:39)  Tog kort på altanblommorna(igen..) igår. Blommar hur fint som helst ff, trots frostnätter utan skydd. Sen blev det ett kort på sista gladiolusen. Har några blommor till, men inte på bild, bla enstaka New Dawn. I övrigt gapar det rätt tomt i rabatterna. Det är konstigt.. Det blommar likadant ff! Jag ska ju göra i ordning lådorna med nåt fint till vintern, men jag får vänta..
[attachment=44076:DSC02394_3.jpg]Här blommar rosorna fortfarande. trots lite nattfrost.
Cato! Vilka fina rosor än! Vad heter den rosa sorten???
Den rosa är Leonardo da Vinci och den gula är Amber Queen
skogstroll
08-11-2009, 10:42
jag har ställt undan en stockros under huset, och nu börjar den blomma... tokigt. Sen har jag några nävor som fortfarande blommar. fast de är ju nästan som ogräs...
Mina nävor blommor då inte! Och tack Cato för upplysningen. Da Vinci verkar vara lika långlivad som sitt rykte??? Vet du om den är motståndskraftig mot sjukdomar också?
[attachment=44113:r_nnen.JPG][attachment=44114:sista1.JPG]Här kommer lite av mina sista bilder från säsongen!
[attachment=44115:sista2.JPG][attachment=44116:sista3.JPG]
[attachment=44117:sista4.JPG][attachment=44118:sista5.JPG]
[attachment=44119:sista_ros.JPG]
Är det inte märkligt med alla dessa ännu blommande skönheter samtidigt som affärerna pyntar med julgranskulor, tomtar och glitter??
Dito Verde
08-11-2009, 21:55
Någon som vet vad detta är för en präskkrageliknande blomma? Jag fick en delad plantbit för tre år sedan, visste inte vad jag fick. Första året blommade den inte. Förra året hann det komma knoppar innan vintern tog den. I år har den precis hunnit slå ut. Det blev en slags prästkrage med limegrön mitt. De är inte så snygga i sin helhet som ni ser. Men blommorna är jättefina. Ca 120-130 cm hög. IMG_5196.JPG IMG_5199.JPG
Ser ut att vara en höstkrage, en Chrysantemum
Alexander-VG-zon3
08-11-2009, 22:17
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|