Tänkte att jag skulle visa ett av mina projekt för närvarande.
Jag är keramiker, vilket många av er vet vid det här laget. Jag jobbar främst med bruksföremål men ibland blir det lite annat också. Jag fick lust att prova att göra fågelholkar i keramik och nu har jag ett antal som ligger på tork och som snart ska brännas. Det finns ju redan keramikholkar, jovisst, men jag ville göra mina egna.
Vill nu gärna höra vad ni tror. Kommer de att fungera så som jag har tänkt? Har jag kanske glömt något viktigt, och vad i så fall?
Tacksam för synpunkter!

Vill ju att de små pjåddarna ska trivas...
face_pm.jpg ( 10.78k )
Antal nedladdningar: 48 Så här ser en av dem ut. Den är inte så stor, tänkt för småfåglar. Mesholk. Hålet kommer att bli ca. 3,3 - 3,5mm i diameter efter bränningen. I det lilla hålet ska jag sätta fast en bambupinne som de kan sitta på och sola sig

.
chapeau_pm.jpg ( 12k )
Antal nedladdningar: 60Takets skärning.
dos_pm.jpg ( 12.85k )
Antal nedladdningar: 69Baksidan. Två stora hål för upphängning. De små hålen är till för att med t.ex en ståltråd fästa taket i holken så att det inte blåser av vid storm t.ex.
de_cote_pm.jpg ( 11.51k )
Antal nedladdningar: 71Sedd från sidan. Visar att baksidan är inböjd upptill för att det inte ska regna in. Taket går omlott.
interieure_pm.jpg ( 17.9k )
Antal nedladdningar: 69Insidan har jag rispat upp med ett verktyg på öppningens sida. Detta eftersom jag vet att träholkar alltid ska göras av ohyvlat virke. Annars kan ju inte de små fågelungarna (som inte lärt sig flyga ännu) klättra upp och komma ut när de ska lämna boet. Jag har tänkt att inte glasera holken invändigt utan bara på utsidan.
Vad tror ni?