Godis- och lakritsshots klarar jag mig bra utan men det finns så mycket annat man kan smaksätta med.
Nu i veckan har jag gjort två midsommarsnapsar, den ena, klassikern, kryddad med fläderblommor. Blommor från 4-5 blomklasar får dra två dar i 70cl sprit och filtreras sen. Den andra är gjord med citronskal, vaniljstång och enbär. Båda är mycket goda.
Andra favoriter är :
Vaniljstång, uppskuren, får dra en vecka, filtreras och sötas lite.
Malört, citronskal och vanilj (några cm bit eller en tsk vanlijsocker). Vaniljen kan dra en vecka men malörten bör inte dra mer än 1-2 dygn.
Färsk ingerfära (1 dl skalad och hackad) + skal från en citron. Låt dra en vecka, filtrera och söta efter smak. Lite kanel funkar i denna också.
Alla dom traditionella kryddorna i olika proportioner brukar bli bra. Anis, fänkålsfrön, kummin, malört osv.
Nästan alla bär funkar, lingon blir väldigt bra. Fyll en burk till hälften med lingon, häll på sprit ända upp. Låt stå mörk under flera månader. Filtrera, söta lite.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|