Gråmögel finns som sagt överallt i luften, på våren brukar det sällan bli problem med gråmögel man kan dock få gråmögelangrepp på tomatplantor och liknande redan under sommaren ifall man vattnar för mycket, vattnar på bladen, vattnar på kvällen + vädrar dåligt. Gråmöglet trivs då det blir fuktigt och gärna svalare + dålig cirkulation i luften, vilket det ofta blir på hösten då kylan gör att man börjar stänga till dörrar och vädringsluckor, då blir det stillastående luft + kondens som gråmöglet gillar.
Gråmögel har inga vilkroppar och liknande den har ingen känd sexuell förökning så det är med konidier den sprider sig, kan liknas vid sticklingsförökning men konidierna är så små att de kan föras runt av luften.
Gulsåpa och grönsåpa är samma sak numera man har bara hällt grön färg i den gröna såpan.
Allt kan man inte bekämpa med såpa, såpan funkar så att den täpper till andningshålen som insekten har på kroppen = den kvävs. Detta innebär att man måste träffa insekten med såpan och man måste spruta ofta. Såpa har dock dålig effekt på insekter som har skydd och liknande + det funkar inte så bra på larver, spinnkvalster och liknande och det är inget som har större effekt på svampar.
Det spelar inte så stor roll vilken såpa du använder, dosering ca 1/3dl-1/2dl till en liter vatten, man kan tillsätta någon msk sprit för att öka effekten av såpan.
Det är alltid bra att tvätta växthuset, jag brukar göra det men i år har jag inte hunnit och jag har just inte haft några problem med ohyror och liknande så det kan nog gå bra att skippa något år ibland. Jag brukar använda miljövänligt diskmedel + varmt vatten.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|