CITAT (*Stintan* @ 22-11-2009, 11:50)

Det där förstår jag inte alls. Ett regntäcke eller overall till en långhårig hund är superbt i vissa väder. Min hund blir dyngsur och genomskitig på fem minuter om det regnar, man skulle kunna vrida ur pälsen. På vintern när det är snö och ben och mage blir fulla med snöbollar är det kanon med en overall så man bara behöver krafsa bort bollarna på tassarna. Det är i dessa fall alltså inte för värmen utan av praktiska skäl. Om hundarna ska vila ute eller i en bil t.ex. efter ett arbetspass så behöver dom också något varmt täcke. En del hundar klarar sig alldeles utmärkt utan kläder och det beror vad dom har för sorts päls.

precis så är det, jag har ju en Golden som aldrig tidigare haft täcke men nu börjar han bli ädre och lite stelare, så täcke på när det regnar så han inte blir så kall, även när han ska sitta ett tag i bilen när det är vinter. Stäng av bilen en vinterdag och sitt där i en timma eller två så ska ni se att ni fryser ganska mycket, visst hunden har päls men ni har ju kläder på men man fryser ändå eftersom man inte rör på sig. Jag älskar att gå i skogen och jag vill även att hundarna ska följa med och då är det väldigt praktiskt med en overall på pudlarna eftersom dom själva inte gillar att ha benen fulla med pinnar.