CITAT (Peztis @ 22-11-2009, 22:41)

Flaxss, tack för infon.
Vad jag menade var alltså att jag har sått fröna på den översta bilden samt från en sort till och upp har det kommit det som är på de nedre två bilderna.
Palmer är det i alla fall och jag är så glad för att de har kommit upp! Vet att du skrev i en annan tråd att de tar lång tid på sig att växa sig större - min Medelhavshörna får allt vänta på sig, det blir ingen Sangria i palmskuggan i trädgården i sommar alltså... om jag inte lägger mig raklång, då!

Palmito borde vara en liten palm eftersom ändelsen -ito är diminutiv i spanska, ex Pablito är lille Pablo.
när jag sökte vidare så läste jag på en sida att Chamaerops humilis har namnet palmito också och det kan ju vara förståeligt då den heter Dvärgpalm. och då blir jag genast klockare på ordet.
japp palmer ser jag att du fått upp och det ser ut som palmkärnor.
kan du då ha fått i förpackningen Phoenix-palm, Chamaerops humilis och Washingtonia eller Livistona-palmer.
var ett bra tag sen sen jag sådde olika palmer men
har för mig att Washingtonia var runda och att Livistona var lite fibriga och ljusa och såg ut som en ihop tryckt oval. och Phoenix plamerna fårade som den som är i mitten.