CITAT (MrNorth @ 22-06-2004, 08:39)
1)Vattenhyacinter. I mina dammböcker står inte så mycket mer om dem än att de läggs direkt på ytan... nåt annat man bör tänka på?
jag har ju ett litet vattenfall(ca 1 dm högt, måttlig fart), nån risk att de driver dit och slås sönder?
2)Ska man besvära sig med att lägga nåt bottenmaterial som grus i dammen? Jag har lagt lite grus i mina sumpzoner för att det ska bli snyggt och för att jag ska kunna plantera lite iris o sånt där... (inte snyggt med krukor där).
3)Stämmer det att näckrosor täcker ca 1 m2 styck? Jag har fått ett jättebra pris på 4 st för 99 men tror att det blir alldeles för mycket för min lilla damm (ca 2m3)
4)Klarar man sig utan UV-filter? (jag har min damm på södersidan... 1 meter djup i djupgropen... 2 m3 stor) Ska ha en hel del undervattensväxter... inga fiskar
5)Hur länge klara sig dammfolie (av hög kvalitet) i solen utan att vara fuktig? Jag har inte fyllt hela vägen upp för jag håller fortfarande på att trixa med stenar och sånt.... och jag väntar på pump&växter
Svar på fråga: 1. Vattenhyacinter klara inte frost. Bör tas in under vinter och förvaras ljust och svalt ej under 10+
2. Bottnen täcks snart av ruttnande växdelar, dessa kan vara svåra att "fånga" upp om man har för mycket bottenvmaterial.
3. Är det näckrosor avsedda för akvarie är det ingen ide att plantera. De tål inte temperaturer under 21+.
4. Utan UV-filter och fiskar har du snart en grön soppa i dammen.
5. DAmmfolie tittar alltid fram lite här och där i solen. Har du köpt riktig folie har den en UV-garanti på 10år.
MariaS