CITAT (*Stintan* @ 24-11-2009, 21:58)

I så fall är det riktigt skrämmande att vilt främmande människor tar sig in till djuren utan någons vetskap.
Jo, det är förmodligen olagligt intrång och jag undrar om de ens kan åberopas som bevis vid rättegång? Det är ju inte opartiskt insamlat om man bryter sig in. Det kan bli väldigt fel när folk tar lagen i egna händer med.
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:07)

Har man rent mjöl i påsen behöver man ju inte vara rädd för inspektioner !Min man är uppvuxen i ett jordbruk med nöttdjur och grisar så jag vet en hel del om det.Har även vänner som har Jordbruk.Tycker det är löjligt och fyller inte någon som helst uppgift att Inspektörerna inte kan åka till en gård oanmäld eller bara åka om djurplågeri upptäcks,det värsta är att om de upptäcker djurplågeri så tar det veckor och månader innan de kan skrida till verket och göra något åt saken ,under tiden lider dessa djur och svälter på grund av Byråkrati.
Fram tills nu så har det förekommit återkommande besök minst var 3e år. Nu efter om läggningen ska det vara mer självkontroll i djurskyddet dvs lantbrukaren får själv lämna in rapporter och räkna med färre besök.
Dock får jordbrukare ofta besök av fler än bara djurskyddsinspektörer, de har besök av djurhälsovård, veterinär, besiktning av mjölkrum, miljötillsyn mm och alla tjänstemän har anmälningsplikt om någon brist uppdagas.