Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Nauti
Ett liv som gris

http://www.vegomassan.org/griskampanj/ettlivsomgris.pdf

Som svar på den kommentar jag vet kommer att komma: Nej, jag tror inte att det ser ut såhär på varenda grisfarm men att det ens förekommer i Sverige är vidrigt nog och förmodligen har vi alla köpt kött från just en sådan här grisfarm någon gång.
Aqvakul
Fruktansvärt!

Förhoppningsvis kommer det här reportaget att få grisproducenterna att skärpa sig.
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2009, 09:16) *
Fruktansvärt!

Förhoppningsvis kommer det här reportaget att få grisproducenterna att skärpa sig.
Det kommer nog inte att ske tyvärr, det är för mycket pengar och storskalighetstänkande med i bilden. Däremot hoppas jag på att konsumtionen minskar, lagarna skärps och att de efterföljs bättre genom bättre och mer frekvent förekommande inspektioner. Jag läste denna länken nyss: http://www.evira.fi/portal/se/djur_och_hal...tioner_ar_2006/. Det är ju riktigt dåligt tycker jag, dessutom var väl detta innan nedskärningarna? Att djuruppfödarna sedan är förvarnade gör ju hela poängen med inspektionerna meningslösa.

Det vore bra om vem som helst kunde få ta en kurs i hur man skall gå tillväga som inspektör och sedan få rättigheterna att inspektera gårdar utan att de förvarnas. Det är nog många som skulle vara villiga att ställa upp på det för en minimal lön eller rentutav gratis.
*Stintan*
Man kan ju undra vad djurskyddsinspektörerna pysslar med. Det är naturligtvis fruktansvärt att sånt förekommer och man kan ju verkligen hoppas att, precis som Aquakul säger, grisproducenterna skärper sig, men även att det blir bättre kontroll av att djurskyddslagen följs och att de skyldiga beläggs med djurförbud tills nödvändiga åtgärder vidtagits.

Nauti man behöver inte vara djurrättsaktivist och/eller vegan för att tycka mycket illa om vanvård och plågeri av djur! Självklart vill väl alla att djuren har ska ha det bra och ingen finns väl som strävar efter motsatsen.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 24-11-2009, 10:03) *
Nauti man behöver inte vara djurrättsaktivist och/eller vegan för att tycka mycket illa om vanvård och plågeri av djur! Självklart vill väl alla att djuren har ska ha det bra och ingen finns väl som strävar efter motsatsen.
Nej, men man behöver vara ignorant och/eller egoistisk för att skita i lidandet och konsumera på det sätt som passar en själv bäst, vilket många gör. Det gör mig såväl förbannad som ledsen.

Ingen strävar medvetet efter motsatsen men stödjer den ändå genom att konsumera animalier av alla dess slag. I det här fallet kan jag inte få det till annat än att om man inte är en del av lösningen så är man en del av problemet. Det finns givetvis undantag men det är förmodligen väldigt få som konsumerar animalier så etiskt som möjligt och samtidigt driver djurskyddsfrågan i rätt riktning.

Köper ni alltid KRAV-märkt eller någon annan märkning, där ni har koll på att djuren fötts upp under drägliga förhållanden? Kan ni garantera att ni inte har köpt/köper kött från sådana här ställen som tas upp i filmen? Jag kan då inte garantera att jag inte gjort det på den tiden då jag åt kött och det kan nog ingen av er heller.

Kan man säga annat än att veganism är bäst ur djurrätts och djurskyddsperspektiv? Man måste givetvis inte bli vegan bara för att man bryr sig men att konsumera mindre animalier är ju rekommenderat från många olika håll av lika många olika skäl. Jag har inte ens tagit upp veganismfrågan i den här tråden, ändå drar du upp det och försöker få det att låta som någonting negativt och vända det emot mig.

Att mitt eget engangemang bottnar i mitt intresse för djurens välmående är ganska tydligt. Där säger ju även du att du har ett intresse för det. Borde man inte kunna se det som att vi befinner oss på olika punkter på en och samma intresseskala i stället för hela "vi och dom"-mentaliteten? Intresse leder till motivation och motivation leder till agerande. Därmed är det inte underligt om jag agerar mer för djurens rätt än vad någon som inte är lika intresserad gör men det kan väl inte på något sätt ses som negativt? Man ser väl ganska tydligt vilka det är som står för den faktiska förändringen i den här frågan och inte är det de som konsumerar animalier efter plånboken i alla fall.
ängsvädd
Jag har inte orkat kolla på bilderna. Jag har minskat ner på mitt köttätande radikalt. Köper inte nötkött av klimatskäl - däremot mejeriprodukter så det kanske inte har någon effekt.

Jag köper Änglamarks KRAV-märkta skinka när det gäller kött. Har dessa grisar haft det bra?

Ibland köper jag grillad kyckling - har tyvärr inte hittat KRAV-märkt.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 10:48) *
Nej, men man behöver vara ignorant och/eller egoistisk för att skita i lidandet och konsumera på det sätt som passar en själv bäst, vilket många gör. Det gör mig såväl förbannad som ledsen.

Ingen strävar medvetet efter motsatsen men stödjer den ändå genom att konsumera animalier av alla dess slag. I det här fallet kan jag inte få det till annat än att om man inte är en del av lösningen så är man en del av problemet. Det finns givetvis undantag men det är förmodligen väldigt få som konsumerar animalier så etiskt som möjligt och samtidigt driver djurskyddsfrågan i rätt riktning.

Köper ni alltid KRAV-märkt eller någon annan märkning, där ni har koll på att djuren fötts upp under drägliga förhållanden? Kan ni garantera att ni inte har köpt/köper kött från sådana här ställen som tas upp i filmen? Jag kan då inte garantera att jag inte gjort det på den tiden då jag åt kött och det kan nog ingen av er heller.

Kan man säga annat än att veganism är bäst ur djurrätts och djurskyddsperspektiv? Man måste givetvis inte bli vegan bara för att man bryr sig men att konsumera mindre animalier är ju rekommenderat från många olika håll av lika många olika skäl. Jag har inte ens tagit upp veganismfrågan i den här tråden, ändå drar du upp det och försöker få det att låta som någonting negativt och vända det emot mig.

Att mitt eget engangemang bottnar i mitt intresse för djurens välmående är ganska tydligt. Där säger ju även du att du har ett intresse för det. Borde man inte kunna se det som att vi befinner oss på olika punkter på en och samma intresseskala i stället för hela "vi och dom"-mentaliteten? Intresse leder till motivation och motivation leder till agerande. Därmed är det inte underligt om jag agerar mer för djurens rätt än vad någon som inte är lika intresserad gör men det kan väl inte på något sätt ses som negativt? Man ser väl ganska tydligt vilka det är som står för den faktiska förändringen i den här frågan och inte är det de som konsumerar animalier efter plånboken i alla fall.

Du väljer själv att avstå från att äta kött. Det är uppenbarligen bäst för dig. Jag väljer att inte avstå! Det är varken ignorant eller egoistiskt. Jag tror inte alls att folk skiter i lidandet. Varför skulle jag garantera att jag inte ätit kött från dåliga ställen? Det är väl ändå inget varken du eller någon annan kan göra något åt idag. Jag äter inte kött ens varje vecka men det kött jag äter försöker jag se till kommer från bra ställen.

Jag vänder inget emot dig men du måste ju faktiskt inse att det inte passar alla att bli veganer sen får du tycka och tro vad du vill och du får gärna vara vegan för mig men du är respektlös som inte låter folk välja själva vad dom vill ha på tallriken. Att tro att man kan omvända alla till att bli veganer är rätt naivt. Människor äter kött vare sig du vill det eller inte och det hindrar inte att man eftersträvar en så bra djurhållning som det bara går att få. Det kan man som konsument påverka genom att vara noga med varifrån köttet kommer.

Det är inte vidare pedagogiskt att framhäva sig själv och den ideoligi man har som den enda saliggörande. Det får snarare motsatt effekt mot vad du önskar. Det blir lite som med rökning. Ingen slutar röka för att folk tjatar på rökare även om man är medveten om hälsoriskerna.
Wilmer
"Alla er" jag hoppas inte det finns några "alla" som tror att grisarna har det bra i Sverige men jag kanske är naiv som förutsätter att folk har mer vett än så. Men bra att du belyser det Nauti.
Gunilla T
Nauti - jag läser inte länken, jag mår så dåligt av när djur far illa så jag avstår att läsa både här på forumet och media öht. Men i nyheterna på radion pratar man om det hela tiden, om jag inte hörde fel så var det väl någon i LRF`s styrelse som äger gården där detta filmades.

Vad gör inspektörerna? En befogad fråga i sammanhanget men det har hänt mycket på djurskyddsfronten det senaste året.

Vid senaste årsskiftet centraliserades djurskyddet från att tidigare varit länsstyrelsens ansvarsområde. Då skrev jag om det här med farhågor om att det skulle försämras eftersom jag inte trodde att den gemytlige farbrorn gör en så stor omorganisation utan att se till att få en slant över.

Sedan gick det snabbt - den som hängt med har läst artiklar i media nästan från hela landet där personalen försökt komma till tals om vilka försämringar detta inneburit. De flesta rapporterade om att man inte ens hann med akuta anmälningar om djur som for illa, än mindre med det förebyggande arbetet.

Skyll inte på inspektörerna utan ansvaret ligger hos jordbruksministern.

I Sörmland halverades antalet djurskyddsinspektörer från 10 till 5 efter årsskiftet och man kan väl gissa att det knappast fanns luft i organisationen innan.
LasseB
Farmat är farmat så jag föredrar alltid vilt, gris, älg, ren, eller vad det nu kan vara
ängsvädd
Du pekar på problemets kärna Gunilla. Jag hörde en intervju med Marit Paulsen och hon sa att det brister hos inspektionen av att djurskyddslagarna följs. Sverige har världens bästa djurskyddslagar men i princip ingen kontroll alls att de efterlevs.

Mannen som vanvårdade grisar grovt är bl a styrelseledamot eller ordförande i Swedish meat, sedan var han även medlem i någon annan organisation tror jag.

Jag funderar starkt på att bli vegetarian. Men hur ska man gå tillväga för att djurskyddsinspektionen förbättras?
Gunilla T
CITAT (ängsvädd @ 24-11-2009, 14:11) *
Du pekar på problemets kärna Gunilla. Jag hörde en intervju med Marit Paulsen och hon sa att det brister hos inspektionen av att djurskyddslagarna följs. Sverige har världens bästa djurskyddslagar men i princip ingen kontroll alls att de efterlevs.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, vi har inte längre resurser för tillsyn av vår fina djurskyddslag.

Måste korrigera mig själv när det gäller omorganisationen, tidigare var det ett kommunalt ansvar. Vid årsskiftet förstatligades djurskyddet och djurskyddsinspektörerna överfördes till länsstyrelserna som ju är statens förlängda arm.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 24-11-2009, 11:05) *
Jag köper Änglamarks KRAV-märkta skinka när det gäller kött. Har dessa grisar haft det bra?

Ibland köper jag grillad kyckling - har tyvärr inte hittat KRAV-märkt.
Vissa säger att de haft det bra, som jag ser det har de haft det bättre än konventionellt uppfödda grisar men inte bra. Kycklingar är de som har det värst inom djurindustrin i Sverige och i många andra länder. Det har jag inte hört talas om KRAV-märkt heller, någon kanske vet varför?

CITAT
Men hur ska man gå tillväga för att djurskyddsinspektionen förbättras?
Ingen aning, det känns svårare att påverka det än att påverka genom att minska efterfrågan genom att sluta konsumera animalier och betala deras löner.

Det vore bra om det fanns något lätt sätt att påverka där. Det enda jag vet är att stöda djurrätts- och djurskyddsorganisationer som arbetar med det.
KURT
Marit Paulsen och Folkpartiet lade ner djurskyddsmyndigheten för att den var löjlig. Nu skall i stället jordbruksverket både se till att bönderna får så bra och effektiva arbetsmetoder som möjligt, och samtidigt ansvara för ett bra djurskydd.
Aqvakul
CITAT (KURT @ 24-11-2009, 14:51) *
Marit Paulsen och Folkpartiet lade ner djurskyddsmyndigheten för att den var löjlig. Nu skall i stället jordbruksverket både se till att bönderna får så bra och effektiva arbetsmetoder som möjligt, och samtidigt ansvara för ett bra djurskydd.

Visst är det inkonsekvent att dra ner på inspektionerna och direkt dumt att låta jordbruksverket sitta på två stolar....

ängsvädd
Han var tydligen en höjdare som var med i många organisationer. En djurskyddsinspektör sa att tyvärr ser det ut så på flera gårdar. Hur 17 kan det få pågå?

Hon sa att regeringen behöver skjuta till mer pengar till inspektioner.

Nauti - jag har sett fryst och färsk KRAV-kyckling, men inte grillad.

Jag funderar på att sluta äta däggdjur och fåglar, men äta skaldjur och fisk. När det gäller fisk är det tydligen bara sill, sej och makrill som man kan äta med gott samvete.
Gunilla T
Styrelseuppdrag även i Svenska djurhälsovården har denna man;

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=56804&a=Lars Hultström tar time out

MariaS
Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag hörde om det på radion redan i morse och tänkte att nu måste det skrivas igen. Fast Nauti, du hann före!

Min första tanke när jag hörde om det, var att: VAR FAEN ÄR SVENSKA DJURSKYDDET? Här skapas den ena myndigheten efter den andra, och de sätts på fler och fler utredningar, men vilka kollar vad som egentligen händer i praktiken?

Det är rent ut sagt för dj****gt att djurrättsaktivister, ska behöva göra myndigheternas arbete! Kontrollen av sånt här ska ske årligen står det i lagen, men det framgår inte av vem....
Gunilla T
Jodå, det är numera länsstyrelsen som har tillsynsansvar över djurskyddet men hela året sedan staten tagit över från kommunerna har det kommit larmrapporter från hela Sverige om hur utarmat djurskyddet blivit.

Inspektörerna hinner inte ens utreda anmälningarna som strömmar in, än mindre arbeta med det så viktiga förebyggande arbetet. Djurskyddet är nedmonterat i Sverige, så är det.

Vi behöver en fristående djurskyddsmyndighet som den som lades ner av alliansen - det var väl bland de första beslut som de fattade.
MariaS
Det djurskyddet fungerade väl så där det med... VArför kan vi inte ha ett APCS i sverige med? Faktiskt en väldig smart organisation som gör det de ska!
Nauti
CITAT (Gunilla T @ 24-11-2009, 17:14) *
Vi behöver en fristående djurskyddsmyndighet som den som lades ner av alliansen - det var väl bland de första beslut som de fattade.
Ja, tillsammans med att rösta ner ett förslag om förbättringar till en human djurhållning av minkar.
sqrulan
-cry-.gif Stackars alla djur som behandlas som skit av oss människor, jag blir sååå förb...ad!
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 24-11-2009, 17:14) *
Vi behöver en fristående djurskyddsmyndighet som den som lades ner av alliansen

Absolut! tummenupp.gif yes.gif
elvisjö
Priset är allenarådande.

När du som konsument väljer det som är billigast så går det inte spårlöst förbi.
När grisar står trångt och har det jävligt så blir det billigt kött-
När levande djur åker kors och tvärs över Europa så blir priset på lägre.
zissi
Ush ja, mår så dåligt när djur behandlas illa. Har svårt att se inslagen på TV rtfm.gif sick.gif

Känns bra att vi äter mer och mer vegetariskt men sen måste det ju naturligtvis till större åtgärder för att djuren ska få en drägligare tillvaro sos.gif
Nauti
CITAT (zissi @ 24-11-2009, 18:49) *
Känns bra att vi äter mer och mer vegetariskt men sen måste det ju naturligtvis till större åtgärder för att djuren ska få en drägligare tillvaro sos.gif
Där håller jag absolut inte med dig. Utan en efterfrågan finns heller inget utbud, i slutändan är det vi konsumenter som besitter makten. Däremot är det inte realistiskt att tro att alla skall bli veganer(även om jag ändå anser att det är det man i slutändan borde eftersträva) men vi måste få kött till mer utav en lyxprodukt och samtidigt få upp kvalitén på djurhållningen till den nivå att djuren får ett drägligt liv som du säger.
Gossen Ruda
Livet är grymt, sa grisen. Jag åt min kotlett med god aptit idag, trots "avslöjandet". Visst är det sjukt att djur behandlas illa, men det finns många andra som lever gott så det finns hopp. Tvärtemot Nauti m.fl. så anser jag att lösningen heter mer stordrift och industriell grisuppfödning, om jag fattat det rätt så var det mest smågårdar som misskött sig. Om djurskyddsinspektörerna har 10 stora uppfödare att se till är det bättre än 1000 små.
Piccante
CITAT (elvisjö @ 24-11-2009, 18:12) *
Priset är allenarådande.

När du som konsument väljer det som är billigast så går det inte spårlöst förbi.
När grisar står trångt och har det jävligt så blir det billigt kött-
När levande djur åker kors och tvärs över Europa så blir priset på lägre.

Egentligen kan det ju inte bli det. dör flera grisar än normalt så blir det ju en förlust.
Chamomille
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 20:07) *
Där håller jag absolut inte med dig. Utan en efterfrågan finns heller inget utbud, i slutändan är det vi konsumenter som besitter makten. Däremot är det inte realistiskt att tro att alla skall bli veganer(även om jag ändå anser att det är det man i slutändan borde eftersträva, men vi måste få kött till mer utav en lyxprodukt och samtidigt få upp kvalitén på djurhållningen till den nivå att djuren får ett drägligt liv som du säger.

Hur ska du ha det egentligen?
Nauti
CITAT (Chamomille @ 24-11-2009, 20:17) *
Hur ska du ha det egentligen?
Vad menar du?
RitRat
Just nu känns det extra-extra skönt att jag inte har köpt eller ätit köttprodukter på nästan 10 år. Att jag ibland äter lite ägg, fil eller joghurt är illa nog, produktionen av dem är inte heller etiskt korrekt. Vanlig mjölk använder jag inte.

Jag dömer ingens mathållning, var och en väljer själv efter sina värderingar. Dessa är väldigt olika.
Aqvakul
Bättre djurskydd, fler inspektioner - absolut

Däremot behöver man inte plötsligt bli vegetarian - det är helt normalt för homo sapiens att äta animalisk föda...

Ralf
En sak måste man ge grisuppfödarna ett stort beröm för. Dom måste ha en rasande bra pressavdelning. Detta avslöjande var dagens och kvällens huvudnyhet med specialtid på TV ikväll… ända tills Koeningsegg sade att SAAB-affären har spruckit.
biggrin.gif
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2009, 20:59) *
Bättre djurskydd, fler inspektioner - absolut

Däremot behöver man inte plötsligt bli vegetarian - det är helt normalt för homo sapiens att äta animalisk föda...

Det är väl helt normalt för människan även att inte äta animalisk föda? Innan människan började jaga så samlade den in växter så vitt jag förstår. Vad jag förstår så klarar sig människan på en vegankost. Jag är inte så insatt i skillnaderna mellan olika typer av vegetarism. Människan har inga rovdjurständer iaf.
Aqvakul
Inget tyder på att homo sapiens varit annat än allätare - under äldre stenålder var vår föda helt övervägande animalisk - sälkött, musslor, fisk, vilt mm
RitRat
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2009, 21:14) *
Inget tyder på att homo sapiens varit annat än allätare - under äldre stenålder var vår föda helt övervägande animalisk - sälkött, musslor, fisk, vilt mm

Ja, så är det kanske.... men eftersom det numera är möjligt att leva på vegetabilisk kost, så väljer jag att göra det. Vad förfäderna åt, bryr jag mig inte ett skvatt om.
Bengalow
...och så har "Drottningen av Djurskydd" visat sig i TV för att kommentera den aktuella frågan - Marit Paulsen, vem annars...? Det var längesedan hon hade skit under naglarna. Tiden har runnit ifrån henne, och det har skett mycket sedan hon bytte ut köksbordet på torpet mot vita dukar och servitörer i Brüssel.
Vad har vi gjort för att förtjäna en sådan undanflyktare - hon har själv varit med om att skriva reglerna, säger hon, ungefär som att spika en spik i ett båtbygge, och sedan kalla sig båtbyggare. När så skeppet sjunker så är det inte hennes fel, det är de andras spikar som var sneda och dåliga. Herrejösses!
Motti
Ganska löjligt system vi har nu !djurinspektören ringer och talar om när han kommer angry.gif så djurägaren har alla chanser att städa upp innan inspektionen !det är ju för F:n inte klokt.missköter man sina djur ska man inte ha en chans att sopa undan spåren efter sig och sina missdåd.Samma gäller Häsovårdsnämden !de ringer några dagar innan och talar om att de ska komma på inspektion,det är skrattretande ju laugh.gif Ja jag vet eftersom jag haft eget företag i många år.
Håller med Maria .S vi ska ha Djurpolis i sverige med hårda straff för dom som misshandlar sina djur ,dryga böter och fängelse precis som i USA Sydafrika Australien och England!alla i djurskyddet här i Sverige säger att de inte har resuser att åka runt !men vad ska vi do med dom till ?tanken var ju inte att de ska sitta på Jordbruksvärket och vända papper och inte ha någon som helst kontakt med djuren de handhar.
Får en trekvarts gris på lördag men den grisen är uppvuxen på en liten gård och har haft det bra han fick leva till hundra kilo blush.gif Profiten har kört över våra husdjurs väl och ve !vi får väl höja våra röster och ställa krav.
Aqvakul
CITAT (RitRat @ 24-11-2009, 21:36) *
Ja, så är det kanske.... men eftersom det numera är möjligt att leva på vegetabilisk kost, så väljer jag att göra det. Vad förfäderna åt, bryr jag mig inte ett skvatt om.

Valet är fritt! kompiskram.gif
Piccante
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 21:41) *
Ganska löjligt system vi har nu !djurinspektören ringer och talar om när han kommer angry.gif så djurägaren har alla chanser att städa upp innan inspektionen !det är ju för F:n inte klokt.missköter man sina djur ska man inte ha en chans att sopa undan spåren efter sig och sina missdåd.Samma gäller Häsovårdsnämden !de ringer några dagar innan och talar om att de ska komma på inspektion,det är skrattretande ju laugh.gif Ja jag vet eftersom jag haft eget företag i många år.
Håller med Maria .S vi ska ha Djurpolis i sverige med hårda straff för dom som misshandlar sina djur ,dryga böter och fängelse precis som i USA Sydafrika Australien och England!alla i djurskyddet här i Sverige säger att de inte har resuser att åka runt !men vad ska vi do med dom till ?tanken var ju inte att de ska sitta på Jordbruksvärket och vända papper och inte ha någon som helst kontakt med djuren de handhar.
Får en trekvarts gris på lördag men den grisen är uppvuxen på en liten gård och har haft det bra han fick leva till hundra kilo blush.gif Profiten har kört över våra husdjurs väl och ve !vi får väl höja våra röster och ställa krav.

Nu sitter inte djurskyddsinspektörer på jordbruksverket i Jönköping utan de sitter hos länsstyrelsen i respektive län. Att besök är föranmälda beror på att systemet bygger på egenkontroll. Djurägaren ska själv dokumentera uppgifter om djuren och måste kunna vara närvarande och visa upp dessa. Dessutom är det egenmäktigt förfarande att gå in i ett djurstall utan ägarens tillstånd.
Djurpoliser har folk en övertro till men jag ser inte att de löser något problem då man måste jobba förebyggande och inte bara med blixtinsatser.
pejori
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2009, 21:43) *
Valet är fritt! kompiskram.gif

Precis jag tänker fortsätta att äta kött med god aptit, men jag tänker inte försöka omvända vegetarianerna, på samma sätt som jag inte vill bli omvänd. tummenupp.gif
Var och en äter vad den anser passa bäst.
Skinkan ska stå på julbordet här.
Jag vill ha min gris väl grillad med sallad till.
Motti
Jag vet att de sitter i respektive län Marcus !men de har inte tid att sköta sitt jobb på grund av alla papper de ska ta hand om.Meningen är väl från början att de ska vara ute i "fält"och jobba och se till djurens bästa.Inte sitta och vända papper.Djuren är de stora förlorarna här !
*Stintan*
Jag undrar hur djurrättsaktivisterna kom in i djurstallarna? Det är utmärkt när såna här missförhållanden uppdagas men det skulle vara väldigt intressant att få veta hur dom bar sig åt för dom har ju varit på många ställen.

Såg inte det Marcus skrev innan jag postade.
Motti
Det är väl inte så svårt att ta sig in i en ladugård kan jag tänka !det är ju bara att promenera in.Få bönder sätter lås på dörrarna eller har kodlås eller övervakning.Kan tänka mig att det sker nattetid.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 24-11-2009, 21:49) *
Precis jag tänker fortsätta att äta kött med god aptit, men jag tänker inte försöka omvända vegetarianerna, på samma sätt som jag inte vill bli omvänd. tummenupp.gif
Var och en äter vad den anser passa bäst.
Skinkan ska stå på julbordet här.
Jag vill ha min gris väl grillad med sallad till.

tummenupp.gif instämmer helt.
Bengalow
Det lustiga är, att inspektörerna endast får rycka ut vid misstänkt djurplågeri. Vem anmäler det - ägaren? Nej som några skrev, inspektörerna borde få polismans rättighet att inspektera. I annat fall är det ju bara en god lunch på bondgården som väntar...och lite gullande med griskultingar inför TV-kameran.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 21:55) *
Det är väl inte så svårt att ta sig in i en ladugård kan jag tänka !det är ju bara att promenera in.Få bönder sätter lås på dörrarna eller har kodlås eller övervakning.Kan tänka mig att det sker nattetid.

I så fall är det riktigt skrämmande att vilt främmande människor tar sig in till djuren utan någons vetskap.
pejori
Är inte stallarna olåsta, för att man snabbt ska kunna komma in vid t.ex brand?

Våra häststallar är inte låsta heller. dunno.gif
Motti
Har man rent mjöl i påsen behöver man ju inte vara rädd för inspektioner !Min man är uppvuxen i ett jordbruk med nöttdjur och grisar så jag vet en hel del om det.Har även vänner som har Jordbruk.Tycker det är löjligt och fyller inte någon som helst uppgift att Inspektörerna inte kan åka till en gård oanmäld eller bara åka om djurplågeri upptäcks,det värsta är att om de upptäcker djurplågeri så tar det veckor och månader innan de kan skrida till verket och göra något åt saken ,under tiden lider dessa djur och svälter på grund av Byråkrati.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 24-11-2009, 21:58) *
I så fall är det riktigt skrämmande att vilt främmande människor tar sig in till djuren utan någons vetskap.

Jo, det är förmodligen olagligt intrång och jag undrar om de ens kan åberopas som bevis vid rättegång? Det är ju inte opartiskt insamlat om man bryter sig in. Det kan bli väldigt fel när folk tar lagen i egna händer med.

CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:07) *
Har man rent mjöl i påsen behöver man ju inte vara rädd för inspektioner !Min man är uppvuxen i ett jordbruk med nöttdjur och grisar så jag vet en hel del om det.Har även vänner som har Jordbruk.Tycker det är löjligt och fyller inte någon som helst uppgift att Inspektörerna inte kan åka till en gård oanmäld eller bara åka om djurplågeri upptäcks,det värsta är att om de upptäcker djurplågeri så tar det veckor och månader innan de kan skrida till verket och göra något åt saken ,under tiden lider dessa djur och svälter på grund av Byråkrati.

Fram tills nu så har det förekommit återkommande besök minst var 3e år. Nu efter om läggningen ska det vara mer självkontroll i djurskyddet dvs lantbrukaren får själv lämna in rapporter och räkna med färre besök.

Dock får jordbrukare ofta besök av fler än bara djurskyddsinspektörer, de har besök av djurhälsovård, veterinär, besiktning av mjölkrum, miljötillsyn mm och alla tjänstemän har anmälningsplikt om någon brist uppdagas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon