Jag har (försökt) utrota kirskål på min förra odlingslott som var ca 5x5 m. Det är inte lätt och eftersom jag ville odla på den var täckning inget alternativ. Jag gjorde som andra föreslagit - jag grävde. SÅ djupt jag kunde och kastade bort jorden. Inte lönt att försöka rensa bort kirskålsrotbitarna, finns frön också. Fyllde på med ny jord och det som kom upp då gick jag på med Round-up.
I den beskrivna situationen hade jag först grävt, kastat bort jorden och sedan fyllt på med ny och därefter som smuleborg föreslog - sätt igen med gräs under några år och klipp frekvent tills man inte ser antydan till kirskål mer.
Jag tror det är lkättare att ta upp en gräsmatta och göra om den till rabatt (igen), än att försöka utrota kirskål från en befintlig rabatt....
En notering dock, jag tycker mig oftast hitta kirskål där det är hyfsat fuktigt och skuggigt - fundera över microklimatet, kanske skuggas rabatten under stora delar av dagen av träd? Då kanske det är bättre att flytta rabatten? Är det fuktigt i marken? Försök förbättra dräneringen. Kirskål kan finnas på andra ställen också, men jag har sällan sett den växa effektivt i torr mark i full sol......
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|