CITAT (jholma @ 25-11-2009, 14:14)

Vad som förvånar mig är att jag kan köpa kött i södra Europa till halva priset jämfört med i Sverige. Samma gäller frukt. Observera att jag jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron. Med det menar jag t ex kött importerat från Brasilien eller Nya Zealand. Kiwi importerat från Nya Zealand mm.
Hur kan det komma sig att priset här är ca 50% mot det svenska priset när det gäller matvaror importerade till EU.
Min teori är att vi har dålig konkurrens i Sverige. Det finns en tyst överrenskommelse mellan de stora aktörerna att hålla en hög prisnivå.
I Sverige spelar det ingen roll om affären heter Tempo, Maxi, Supermarket, Nära eller längre bort... alla ingår i antingen ICA, Axfood (Hemköp/ Willys) eller COOP. 3 kedjor dominerar totalt och sätter priserna... Det märkliga är att COOP har samma usla priser i hela landet även i Göteborg och västsverige där matpriserna generellt är lägst i landet. De är så centralstyrda från Stockholm att de hellre lägger ned butiker i Västsverige än tillåter lokala inköp och lokal prissättning.
Nya lågpriskedjor som Lidl och Netto har båda under 1% av marknaden så de har inte förändrat mycket.