|
Skulle gärna veta var ni hittar det billigaste köttet??
Själv brukade jag köpa Oxfilé på COOP för några år sen för typ 169:-, från Sydamerika, men sen kom det till några EU-regler så det blev dyrare. Jag skulle gärna vilja ha tips på billig kalvfärs.
Chamomille
25-11-2009, 12:16
Tjaa.. Hittade iaf vanlig färs på COOP för några veckor sen för 19.90. Samt kalvfile för ynka 80 kr. Från Irland. Undrar ifall det fraktas med barkbåtar med tanke på priset? Oxfile från Brasilien brukar vara billig på COOP också.
Myosotis
25-11-2009, 12:29
Jag kan inte det här alls (vegetarian), men jag lärde mig en intressant sak för några år sen. Om man köper billigt kött så är det tydligen väldigt "vattnigt" eller vad det heter, det finns ju t.o.m. fall där man sprutat in saltvatten. När man tillagar 1 kg sådant kött blir det kanske ½ kg kvar (påhittade siffror) när allt vattnet har försvunnit. Köper man 1 kg kravmärkt så blir det nästan 1 kg kvar (påhittat! Jag har aldrig lagat kött så jag vet inte hur mycket det krymper) när man tillagar. Så om man ser till kilopriset på det som hamnar på tallriken ska kravmärkt vara det billigaste! (Källa: En lärare på en miljökurs jag läste. Som exempel berättade han om en barnfamilj som bestämde sig för att bara äta miljövänligt i fortsättningen. De räknade med att det skulle bli rätt så mycket dyrare och förde bok över utgifterna för att kolla skillnaden. De trodde att de räknat fel när det blev billigare än de var vana vid, men det var alltså pga köttet.) Någon här kanske vill experimentera lite och berätta om resultatet sen?
Gunilla T
25-11-2009, 12:32
Regnskogarna skövlas i Brasilien för att ge utrymme för köttdjurens bete, saluförs kundvänligt som kött från djur som får strosa fritt vilket också är sant. Det man inte informerar om är skövlingen av regnskogen till förmån för betesmark. Efter några år av bete är marken värdelös och nya områden skövlas för att ge bete under några år...
EU krävde ursprungsmärkning av köttet vilket inte producenterna kunde leverera och det blev tillfälligt stopp för import till EU. Hur det ser ut idag vet jag inte.
Tro nu för alldel inte att det bara är brasilianarna som behöver regnskog - den behöver vi alla för att överleva på vår jord vare sig vi köper brasilianska oxfileer eller inte.
skogstroll
25-11-2009, 12:34
för några veckor sen köpte jag fryst riktigt bra oxfilé på Åhléns, 125:-/kg.
ingrids
25-11-2009, 12:39
min Coop har en hylla för snart utgångna färskvaror och där brukar jag ofta hitta ekologiskt kött för halva priset. Det känns bra för mig att köpa bra kött istället för att det slängs och dessutom tjäna på det.
Chamomille
25-11-2009, 12:51
CITAT (Myosotis @ 25-11-2009, 12:29)  Jag kan inte det här alls (vegetarian), men jag lärde mig en intressant sak för några år sen. Om man köper billigt kött så är det tydligen väldigt "vattnigt" eller vad det heter, det finns ju t.o.m. fall där man sprutat in saltvatten. När man tillagar 1 kg sådant kött blir det kanske ½ kg kvar (påhittade siffror) när allt vattnet har försvunnit. Köper man 1 kg kravmärkt så blir det nästan 1 kg kvar (påhittat! Jag har aldrig lagat kött så jag vet inte hur mycket det krymper) när man tillagar. Så om man ser till kilopriset på det som hamnar på tallriken ska kravmärkt vara det billigaste! (Källa: En lärare på en miljökurs jag läste. Som exempel berättade han om en barnfamilj som bestämde sig för att bara äta miljövänligt i fortsättningen. De räknade med att det skulle bli rätt så mycket dyrare och förde bok över utgifterna för att kolla skillnaden. De trodde att de räknat fel när det blev billigare än de var vana vid, men det var alltså pga köttet.) Någon här kanske vill experimentera lite och berätta om resultatet sen? I vissa fall stämmer det med att det sprutas in vatten i fläsk och oxkött. Kolla bara skinka t.ex vad den krymper med tillagning. Och visst kött som man steker eller grillar försvinner också. Det är ett fult trick för att få upp priset. CITAT (ingrids @ 25-11-2009, 12:39)  min Coop har en hylla för snart utgångna färskvaror och där brukar jag ofta hitta ekologiskt kött för halva priset. Det känns bra för mig att köpa bra kött istället för att det slängs och dessutom tjäna på det. Ja, och dessutom har COOP en trevlig hylla med mycket viltkött
CITAT (Gunilla T @ 25-11-2009, 12:32)  Regnskogarna skövlas i Brasilien för att ge utrymme för köttdjurens bete, saluförs kundvänligt som kött från djur som får strosa fritt vilket också är sant. Det man inte informerar om är skövlingen av regnskogen till förmån för betesmark. Efter några år av bete är marken värdelös och nya områden skövlas för att ge bete under några år... Helt riktigt. Mycket skövlas också för att bli enorma sojabönsodlingar. Olle
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 12:12)  Jag skulle gärna vilja ha tips på billig kalvfärs. Kalvfärs kan vara knepigt att få tag på, det är inte alltid det finns inne. Antar att det har att göra med när djuren är kalvar och när de inte längre är kalvar  Handlar dock allt kött på City Gross, de brukar ha kalvfärs också.
Aqvakul
25-11-2009, 13:22
Kännns som en lite knepig tråd efter avslöjandet av vanvården av grisar....
Billigt kött riskerar faktiskt att vara "dåligt" kött, djurrättsmässigt, miljömässigt eller annorledes...
Gossen Ruda
25-11-2009, 13:28
CITAT (Olle A @ 25-11-2009, 13:19)  Helt riktigt. Mycket skövlas också för att bli enorma sojabönsodlingar.
Olle Eller för att odla sockerrör som senare blir "ekologiskt" drivmedel. Själv handlar jag mest kött på Hemköp. Inte så dyrt och god sortering. Coop har jag tittat på men dom kör mest med ekologiskt och lägger på några tior per kilo. Fast ost och en del bröd köper jag på Coop för där är dom billigare.
Chamomille
25-11-2009, 13:31
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 13:22)  Kännns som en lite knepig tråd efter avslöjandet av vanvården av grisar....
Billigt kött riskerar faktiskt att vara "dåligt" kött, djurrättsmässigt, miljömässigt eller annorledes... Det behöver inte alls vara dåligt kött. Knepigheten är väl i så fall hur det kan vara så billigt när det kommer från andra sidan jorden? Och bra kött, för det har Brasilien t.ex. Oxfilen är jättefin och billig.
elvisjö
25-11-2009, 13:33
En fabriksmässig framställning av kött ger en billig produkt I Danmark och Polen finns det jätteanläggningar som kan erbjuda ett lågt pris Svenska anläggningar ser i jämförelse med dessa ut som idyller. På irland finns EU understödda köttfabriker så Irländskt kött är ju ett alternativ.
Med andra ord Köp kött från Polen Danmark eller Irland Undvik svenskt kött som dras med många fördyrande bestämmelser i jämförelse med sina konkurrenter
skogstroll
25-11-2009, 13:40
ja det är knepigt. hur ska man, när man står i butiken, veta vad som är bra och vad som är dåligt?? I såfall ska man ha en lista i fickan där det står vilka som är svartlistade...
Gunilla T
25-11-2009, 13:41
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 13:22)  Kännns som en lite knepig tråd efter avslöjandet av vanvården av grisar....
Billigt kött riskerar faktiskt att vara "dåligt" kött, djurrättsmässigt, miljömässigt eller annorledes... Visst Aqvakul....men det är bara att titta ut och då ser man att det regnar. Det skulle vara väldigt trevligt om det någon gång gick att föra en seriös diskussion här på forumet, inte så att alla skall vara överens men att de som inte har något reellt att bidra med kanske avstår från det smått barnsliga retandet. Vi kan nog alla lära oss mer och jag tror att de flesta vill vara medvetna konsumenter och för att bli det krävs kunskap i en snårig värld.
Hästbiff brukar kosta lite över 100 kr/kg, ett magert bra alternativ, de flesta hästar har dessutom levt ett bättre liv än många andra djur.
Vad som förvånar mig är att jag kan köpa kött i södra Europa till halva priset jämfört med i Sverige. Samma gäller frukt. Observera att jag jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron. Med det menar jag t ex kött importerat från Brasilien eller Nya Zealand. Kiwi importerat från Nya Zealand mm.
Hur kan det komma sig att priset här är ca 50% mot det svenska priset när det gäller matvaror importerade till EU.
Min teori är att vi har dålig konkurrens i Sverige. Det finns en tyst överrenskommelse mellan de stora aktörerna att hålla en hög prisnivå.
CITAT (ingrids @ 25-11-2009, 12:39)  min Coop har en hylla för snart utgångna färskvaror och där brukar jag ofta hitta ekologiskt kött för halva priset. Det känns bra för mig att köpa bra kött istället för att det slängs och dessutom tjäna på det. precis samma här, fast hos ica maxi.
skogstroll
25-11-2009, 14:38
min affär har ofta utgångna varor i alla kategorier
Chamomille
25-11-2009, 14:45
CITAT (skogstroll @ 25-11-2009, 14:38)  min affär har ofta utgångna varor i alla kategorier  Menar du TT? Dit får man springa fortare än tiden om man ska ha nåt färskt
Piccante
25-11-2009, 14:59
CITAT (jholma @ 25-11-2009, 14:14)  Vad som förvånar mig är att jag kan köpa kött i södra Europa till halva priset jämfört med i Sverige. Samma gäller frukt. Observera att jag jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron. Med det menar jag t ex kött importerat från Brasilien eller Nya Zealand. Kiwi importerat från Nya Zealand mm.
Hur kan det komma sig att priset här är ca 50% mot det svenska priset när det gäller matvaror importerade till EU.
Min teori är att vi har dålig konkurrens i Sverige. Det finns en tyst överrenskommelse mellan de stora aktörerna att hålla en hög prisnivå. I Sverige spelar det ingen roll om affären heter Tempo, Maxi, Supermarket, Nära eller längre bort... alla ingår i antingen ICA, Axfood (Hemköp/ Willys) eller COOP. 3 kedjor dominerar totalt och sätter priserna... Det märkliga är att COOP har samma usla priser i hela landet även i Göteborg och västsverige där matpriserna generellt är lägst i landet. De är så centralstyrda från Stockholm att de hellre lägger ned butiker i Västsverige än tillåter lokala inköp och lokal prissättning. Nya lågpriskedjor som Lidl och Netto har båda under 1% av marknaden så de har inte förändrat mycket.
skogstroll
25-11-2009, 15:09
CITAT (Chamomille @ 25-11-2009, 14:45)  Menar du TT? Dit får man springa fortare än tiden om man ska ha nåt färskt  nä mera Ty Str
Chamomille
25-11-2009, 15:14
CITAT (skogstroll @ 25-11-2009, 15:09)  nä mera Ty Str Ahaa... Likförbenat är det en dyr affär. Fast jag har sett en och annan extraprislåda sen det blev (mini)COOP.
skogstroll
25-11-2009, 15:18
CITAT (Chamomille @ 25-11-2009, 15:14)  Ahaa... Likförbenat är det en dyr affär. Fast jag har sett en och annan extraprislåda sen det blev (mini)COOP. jaså suck. har sett rätt mycket som är utgånget tyvärr
Chamomille
25-11-2009, 15:20
CITAT (skogstroll @ 25-11-2009, 15:18)  jaså suck. har sett rätt mycket som är utgånget tyvärr Jo, men det är ju det som håller på att gå ut av sig själv som de rear ut  Det gjorde inte VI...
Myosotis
25-11-2009, 16:34
CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 14:59)  ...Nya lågpriskedjor som Lidl och Netto har båda under 1% av marknaden... Detta gäller nog inte i Skåne va? Och hur är det med City Gross?
skogstroll
25-11-2009, 16:41
jag tycker det är väldigt svårt att skilja dåligt från bra förrns man luktat på det  häromveckan köpte vi en entrecote på lokala affären. Den skulle tydligen vara OVANLIGT FIN. Däremot luktade den apa när vi öppnade. Vi är inte petiga utan vet att det kan lukta mysko när det är välhängt men det här tyckte till och med min sambo (som äter i princip allt) luktade skxxt. Inte ens katten ville äta det! Och hon älskar rått kött. Sambon la det i frysen för att ta med till affären men jag tror aldrig den kom dit. Det måste ju vara nästan omöjligt att avgöra om man inte har ett "märke" att gå efter hur köttet är
Piccante
25-11-2009, 17:00
CITAT (Myosotis @ 25-11-2009, 16:34)  Detta gäller nog inte i Skåne va? Och hur är det med City Gross? I samband med någon artikel om matpriser redovisade man att Netto eller Lidl hade 0,3% av marknaden eller nåt där åt. då är det ju en andel av den totala marknaden utslagen på hela landet. De kedjorna finns ju inte i norrlands inland där de inte etablerats än så i Skåne kanske de har större andel. Men många som handlar på tex Lidl gör kompletterande inköp på andra affärer med så de verkar ha många kunder men totalt tillför de ganska lite.
Bengalow
25-11-2009, 17:53
Vi veckohandlar normalt sett på Lidl, där har dom bra och billiga varor, och så har dom lite annorlunda sortiment. Det gillar vi.... starkt, sött, salt eller torkat. Massor med pålägg(jag är en brödmänniska!) Mjölk, ägg och andra mejerivaroe är mycket billigare där än på andra ställen. Här i Staffanstorp har vi CityGross, Willys, Netto (snart), Ica och Coop. Det finns med andra ord att välja emellan. Lidl är lite snåla i sitt sortiment ibland, dom saknar t.ex. grönmögelost som jag "måste" ha på frukostfrallan. Deras Västkustsallad är inte bara majonnäs utan många och stora bitar av krabba och räkor. Mums!! Knäckta revben, köttfärs, entrecote, ibland lamm....ja, jesses, nu blir jag hungrig, fast jag precis ätit!!!
Gunilla T
25-11-2009, 18:43
Myosotis
25-11-2009, 19:07
CITAT (Bengalow @ 25-11-2009, 17:53)  Lidl... Mjölk...  Men det är väl tysk mjölk? Synd att importera mjölk istället för att försöka hålla lite av det svenska landskapet öppet, fåglarna minskar tillräckligt redan.
Irene_L
25-11-2009, 19:27
CITAT (Myosotis @ 25-11-2009, 19:07)   Men det är väl tysk mjölk? Synd att importera mjölk istället för att försöka hålla lite av det svenska landskapet öppet, fåglarna minskar tillräckligt redan. Inte nu längre....nu har dom Arla-mjölk också!
Myosotis
25-11-2009, 19:31
CITAT (Irene_L @ 25-11-2009, 19:27)  Inte nu längre....nu har dom Arla-mjölk också! Har de!  Va bra!
Bengalow
25-11-2009, 20:29
Lidl's mjölk och grädde kommer från Danmark - Milbona. Det är närmare än närmaste Arla.....
netaave
25-11-2009, 23:48
Jag köper bara svenskt kött men aldrig ekologiskt, handlar överhuvudtaget aldrig ekologiska varor som jag bara tror är en stor bluff. Köper annat utländskt så är i princip inte emot det men är uppväxt med en far som hade en liten charkuterifirma i Uppsala. Fick där lära mig om råvaran hur den kan lukta, att den ska ligga till sig innan tillagning m.m. Känns tryggare med svenskt kött också med tanke på hormonbehandling av biffdjur i andra länder. Handlar mest från Uppländska gårdar och helst i deras egna gårdsbutiker. Jag bunkrar när det är billigt och har i princip alltid kött i frysen, gör alltid egen köttfärs för det köper jag inte längre. Vad gäller kyckling o kalkon köper jag bara från Guldfågeln, aldrig mer från Kronfågel.
Jag köper bara svenskt kött eftersom våra djurskyddslagar är bättre än många andras, och därför ska svenska bönder gynnas.
City gross har, för er som har en i närheten av en, bra utbud av kött med resonabla priser. Lidl undviker jag på sambons rekommendation. Han är inte så imponerad av deras personalpolitik, och jag håller med.
Vi har stora problem med att hitta färskt lammkött till rimligt pris. Ja faktist lamm över huvud taget många gånger. Och när man hittar fryst lamm så kommer det ända från Nya Zeeland. Jag har ännu inte hittat lammkött från andra länder, vad det nu kan bero på. Exporterar inte andra länder? Tex irländskt lamm. Färskt svenskt lamm går nästan bara att hitta i Saluhallen i centrala Göteborg. Till ett pris som inte passar vår plånbok. Lammfärsen är oftast fryst, från Nya Zeeland och halalslaktat. Den färsen är helt ok och priset också. Men den finns inte överallt, inte på "vår" Ica tex. Och lammbullar är gott!
Bengalow
26-11-2009, 15:21
Lammkött från Nya Zealand är alldeles utmärkt. Man skall också tänka på att detta kött är en säsongsvara. Vad jag vet så brukar man slakta på våren i södra Europa, här går dom på tillväxt ytterligare några månader. Vid slakttid brukar det vara rätt gott om färskt lammkött, till relativt bra priser. Passa på att köpa då och ät färskt, frys in resten!! En sak, jag tror inte jag någonsin sett "spädlamm" i svenska butiker. Det är det godaste av alla. När vi nu är inne på kött, så saknar jag också getkött i Sverige. Vi åker ofta till Grekland, och där äter vi "katsika" - getkött. Dom går hela året och tuggar i sig kryddväxter, och köttet smakar därefter - helt underbart. Skall jag ge en femetta till något, så blir det getkött!!
Piccante
26-11-2009, 16:08
CITAT (netaave @ 25-11-2009, 23:48)  Jag köper bara svenskt kött men aldrig ekologiskt, handlar överhuvudtaget aldrig ekologiska varor som jag bara tror är en stor bluff. Köper annat utländskt så är i princip inte emot det men är uppväxt med en far som hade en liten charkuterifirma i Uppsala. Fick där lära mig om råvaran hur den kan lukta, att den ska ligga till sig innan tillagning m.m. Känns tryggare med svenskt kött också med tanke på hormonbehandling av biffdjur i andra länder. Handlar mest från Uppländska gårdar och helst i deras egna gårdsbutiker. Jag bunkrar när det är billigt och har i princip alltid kött i frysen, gör alltid egen köttfärs för det köper jag inte längre. Vad gäller kyckling o kalkon köper jag bara från Guldfågeln, aldrig mer från Kronfågel. På vilket sätt anser du att ekologiska varor är bluff?
CITAT (Bengalow @ 26-11-2009, 15:21)  Lammkött från Nya Zealand är alldeles utmärkt. Man skall också tänka på att detta kött är en säsongsvara. Vad jag vet så brukar man slakta på våren i södra Europa, här går dom på tillväxt ytterligare några månader. Vid slakttid brukar det vara rätt gott om färskt lammkött, till relativt bra priser. Passa på att köpa då och ät färskt, frys in resten!! En sak, jag tror inte jag någonsin sett "spädlamm" i svenska butiker. Det är det godaste av alla. När vi nu är inne på kött, så saknar jag också getkött i Sverige. Vi åker ofta till Grekland, och där äter vi "katsika" - getkött. Dom går hela året och tuggar i sig kryddväxter, och köttet smakar därefter - helt underbart. Skall jag ge en femetta till något, så blir det getkött!! Köper också kött från nya zealand, då vi inte får hallalslakta annat än fjäderfän i Sverige. Köper på Orienthuset i Göteborg ( gamla göfab i gamlestaden) och där är nöt och kalvfärs och även lamm, jättebilligt och otroligt gott. Dom har en köttdisk som verkligen får snålvattnet att rinna till. Inget insprutat vatten i det köttet.
Pejori, jag har varit på Orienthuset och jag måste säga att jag tyckte inte att priserna imponerade. Jo, det frysta lammet från Nya Zeeland hade bra pris. Det jag saknar är svenskt lammkött till bra pris. Nu under hösten, slakttid, har jag inte hittat färskt till bra pris så som man kunde förr. ..... Eh,, hm.... det var nog rätt många år sen när jag nu tänker på det Jag minns tidigt 90-tal när jag köpte helt, färskt lamm via en väninna i Skåne. Milde tid, så gott det köttet doftade! Man ser ju rätt mycket får och lamm ute på fälten när man är ute och kör. Vad gör dom med dom eftersom dom inte dyker upp i butikerna?
CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:26)  Pejori, jag har varit på Orienthuset och jag måste säga att jag tyckte inte att priserna imponerade. Jo, det frysta lammet från Nya Zeeland hade bra pris. Det jag saknar är svenskt lammkött till bra pris. Nu under hösten, slakttid, har jag inte hittat färskt till bra pris så som man kunde förr. ..... Eh,, hm.... det var nog rätt många år sen när jag nu tänker på det Jag minns tidigt 90-tal när jag köpte helt, färskt lamm via en väninna i Skåne. Milde tid, så gott det köttet doftade! Man ser ju rätt mycket får och lamm ute på fälten när man är ute och kör. Vad gör dom med dom eftersom dom inte dyker upp i butikerna? Jesus!!!! Jag äter inte själv lamm, men har en god vän som är fårbonde på Gottland och varje sommar får jag hem ett nyslaktat lamm till..... Hundarna Men annars så är orienthusets priser helt ok... 40 kr/kg för nötfärs är billigt och jag som älskar kalvlever betalar 40kr/kilot där... Det som produceras här, fryses ner och säljs svindyrt på ICA maxi.
Aqvakul
26-11-2009, 16:33
CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:26)  Pejori, jag har varit på Orienthuset och jag måste säga att jag tyckte inte att priserna imponerade. Jo, det frysta lammet från Nya Zeeland hade bra pris. Det jag saknar är svenskt lammkött till bra pris. Nu under hösten, slakttid, har jag inte hittat färskt till bra pris så som man kunde förr. ..... Eh,, hm.... det var nog rätt många år sen när jag nu tänker på det Jag minns tidigt 90-tal när jag köpte helt, färskt lamm via en väninna i Skåne. Milde tid, så gott det köttet doftade! Man ser ju rätt mycket får och lamm ute på fälten när man är ute och kör. Vad gör dom med dom eftersom dom inte dyker upp i butikerna? Lammkött subventionerades av svenska staten, men efter EU-inträdet blev det stopp på det. Nu är det annat som subventioneras via EU. Lamm har alltså blivit mycket dyrare, medan t.ex. fläsk blivit billigare. Lamm är mitt favoritkött, men tyvärr numera snarare dyrt än billigt.
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 16:33)  Lammkött subventionerades av svenska staten, men efeter EU-inträdet så blev det stopp på det. Nu är det annat som subventioneras via EU. Lamm har alltså blivit mycket dyrare, medan t.ex.fläsk blivit billigare. Lamm är mitt favoritkött, men tyvärr numera snarare dyrt än billigt. Ja det är svindyrt!!! kom på att jag faktist beställt lamm på coop Bäckebol och fått färskt lammkött...(manuella charkdiskar kan ha andra leverantörer) Beställde två veckor innan leverans och det var verkligen färskt. Vet inte om det fortfarande går, men man kan ringa och kolla med dom.
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 16:33)  Lammkött subventionerades av svenska staten, men efeter EU-inträdet så blev det stopp på det. Nu är det annat som subventioneras via EU. Lamm har alltså blivit mycket dyrare, medan t.ex.fläsk blivit billigare. Lamm är mitt favoritkött, men tyvärr numera snarare dyrt än billigt. Aha! Var det så det var. Det förklarar en hel del ja. Trist är bara förnamnet. Pejori! Färskt lamm till vovvarna!  - Wow! Du gillar verkligen dina vovvar som skämmer bort dom så! Till nästa år: Ta undan några bitar till dig själv. Förutom salt o peppar, krydda med vitlök och rosmarin. Sen kan man lägga till av grönsaker och/eller rotsaker vad som lyster. Allt blir jättegott!
CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:49)  Aha! Var det så det var. Det förklarar en hel del ja. Trist är bara förnamnet. Pejori! Färskt lamm till vovvarna!  - Wow! Du gillar verkligen dina vovvar som skämmer bort dom så! Till nästa år: Ta undan några bitar till dig själv. Förutom salt o peppar, krydda med vitlök och rosmarin. Sen kan man lägga till av grönsaker och/eller rotsaker vad som lyster. Allt blir jättegott! Nu blir jag lite OT här, men enda gången jag ätit lamm som var riktigt gott, var när jag var på Läsö i Danmark och red islandshäst. Det var en självförsörjande gård, och godare lamm har jag aldrig smakat. Bara maten var värt priset för ridlägret. Har försökt med att vitlöksmarinera och andra tips, då min son under en period, inte kunde äta vanligt kött, utan att känna "liksmak"... Men, vissa bitar gick bra..(lammsadel) medans andra bitar fick mej att må dåligt, så lamm är hundmat här ...
(får lammet gratis så då går det bra att mata hundarna med det)
skånepåg
26-11-2009, 18:48
Grillat lamm Det vattnas i munnen ^^
CITAT (skånepåg @ 26-11-2009, 18:48)  Grillat lamm Det vattnas i munnen ^^ Tänk dej det, någonstans ute i urskogen, och där står ett uppdukat bord med lamm, potatisgrattäng, grönsaker och "den lille en" och hembakat bröd med en skorpa av valnöt, och nybakat!!!!!! Sedan var det full fart igen, och när man "stallat hästarna" var det bara mat, och mat från egen gård,(slakt, uppfödning, bak o. s. v.)
skånepåg
26-11-2009, 18:59
CITAT (pejori @ 26-11-2009, 18:53)  Tänk dej det, någonstans ute i urskogen, och där står ett uppdukat bord med lamm, potatisgrattäng, grönsaker och "den lille en" och hembakat bröd med en skorpa av valnöt, och nybakat!!!!!! Sedan var det full fart igen, och när man "stallat hästarna" var det bara mat, och mat från egen gård,(slakt, uppfödning, bak o. s. v.)  Hehe håller med, min pappa är bonde men bodde där mest när jag var liten för de skilde sej  Men kommer ihåg när farmor gjorde bröd i stenugnen ^^ Brukar hälsa på ibland och få massa kött och potatis med hem ^^
CITAT (skånepåg @ 26-11-2009, 18:59)  Hehe håller med, min pappa är bonde men bodde där mest när jag var liten för de skilde sej Men kommer ihåg när farmor gjorde bröd i stenugnen ^^ Brukar hälsa på ibland och få massa kött och potatis med hem ^^ Har ingen dräggelsmiley....men oooo så gott det är, det och nyvärpta ägg.,.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|