Hej Jag köpte en kolonilott med liten stuga här på sen sommaren och tror jag har full koll på de känslor du just nu upplever - spännande roligt och fantastiskt - men hjälp vad ska jag göra.....
Själv har jag läst en hel del dels här på odla.se + lite olika bloggar mm, innan jag bestämt mig och tänkte nu dela med mig av mina tankar, kanske något du fastnar för också.
Vill gärna odla saker jag kan äta och fina blommor som jag kan ta hem hella våren-sommaren. Först ätbart: Jordgubbar ett måste för mig, tänk midsommar med egen odlad nypotatis, egen gräslök OCH några nyplockade jordgubbar (jag bor i Skåne så det är inte ovanligt att det är klart för plockning då). Rabarber verkar också lätt odlat, frågade en granne som hade en STOR planta, han delade gladeligen med sig en del till mig, som jag planterat. Så var inte rädd för att även fråga dina grannar om såväl råd som sticklingar o prover...eller allt vad det nu kallas, jag har blivit fantastiskt trevligt bemött. Lite morötter, sallad och en hörna med örter har jag också bestämt mig för. En sak som jag uppfattar som viktig är att jag ka kunna gå i trädgårdslandet utan att trampa ner det jag odlar, så några gångar/indelning har jag också tagit till mig.
Sen blommor - där har jag redan beställt några fröpåsar. Har försökt läsa mig till så jag får spridning på blomster tiden så inte alla blommar med en gång, utan kan ha blommor från vår till sen höst. Jag har satsat på ett par färger och utgått från det. Men också konstaterat att jag har mängder med lökar i jorden redan - så våren ska bli fantastiskt spänande att få uppleva och se vad mina föregångare planterat i jorden...
Hoppas detta kan hjälpa dig på traven. Lycka till!
//Kolonisten som är "grön"
--------------------
Monica zon 1
|