Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Så gräsmatta nu?, Regnigt och varmt slut av november. Så gräs?
          janisvikmanis
          Inlägg 27-11-2009, 07:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 989

Jag har hört att man många gånger sår vad man vill skall växa nästa vår, på hösten.

Gräsmatta, en 10 kvm? Blir det bra om jag försöker så det nu, innan det blir kallt?

Det är en 5 grader + hela tiden. Regnigt och dant. 10 kvm vid skuggigt läge, bakom hassel, lite slån och hägg skulle behöva få gräsmatta. Kan jag så det nu? Kommer det att ta sig i vår?

Just där gissar jag att grässorten Skugga från Granngården skulle trivas bra.

Om jag strör ut gräsfröna där, täcker med 1-3 cm planteringsjord. Verkar det som en bra idé? Fryser inte allt sönder under vintern? Är det spolierat arbete?

Jag tar mig an trädgården när jag är lite ledig. Att följa årstiden är ju trevligt. Men det går inte alltid av praktiska skäl.

Med vänlig hälsning,

Janis

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 27-11-2009, 07:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag fick svaret att för att fröna ska gro krävs en dygnsmedeltemperatur på +6 grader. Och med tanke på vädret jsut nu, så borde det överskridas med råge. Har funderat i liknande banor, tänkte att om inte alla frön hinner gro nu, kanske de gror direkt till vårenm, och får lite av en snabbstart?

Varför inte testa, det värsta som händer är väl att de inte gror nu, men till våren så fort det blir lite varmare....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 23:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon