Dethär är en riktigt oländig plats med stora träd som bara säger slurp när det gäller fukt och näring så jag gjorde den bedömningen att det mesta blir svårodlat här. Vill ha kvar träden och då är det svårt att gräva ut allt rotogräs utan att skada trädrötterna så jag planade bara ut det hela lite grann och satte byggplast över hela ytan som jag ville täcka med mossa.
Ovanpå byggplasten har jag först satt ett ganska tunnt lager av barrförna och ovanpå förnan blötlagd okalkad och ogödslad torv. Det gick åt en halv torvbal av den grövre sorten så det är inte mycket. Satte även dit en del stenar och mossbeväxta stubbar för att det inte skulle se så platt ut. Sedan plockade jag på mossan i olika arter....inte så stora bitar i taget.
Marken framför täckte jag med markduk för att trädrötterna skulle få vatten. Sedan täckte jag hela den ytan med täckbark och några stenar samt några mosskuddar.
Det går förmodligen att gräva bort allt ogräs också om terrängen tillåter och utesluta plasten men här fungerar plasten mest som ogrässpärr för jag kan tänka mig att det inte går att rensa så värst mycket ogräs utan att förstöra mossan. Om plasten håller fukten bättre vet jag inte - kanske -
Nu vet jag inte hur dethär kommer att fungera i sommar när värmen och torkan kommer men hittills har det fungerat men nu är det fuktigt så det förslår.
Mossan tar sin fukt och näring ur nederbörden, de har ju inga rötter precis men det gör dem också känsliga för luftföroreningar.
|