CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 09:06)

Som jordförbättrare på lera, behöver du använda mycket material som bildar mullämnen. Barkmull är ett bra sånt material, som går att köpa i lösvikt och är lätt att sprida ut. Lägger du ut ett tjockt lager ovanpå jorden nu, så hinner det börja sjunka ner i leran till våren, och gör marken mer lättarbetad. Barkmyllan kommer ta lite kväve under nedbrytningsprocessen, men ganska snart frigör den stora mängder kväve, då den istället hjälper leran att bilda aggregat som har stora mängder kväve bundet i sig.
Det var ju inte det lättaste att hitta barkmull nu så här års... slut överallt!! om jag inte ville beställa en "stor säck" på en kubik för 1700:-, men denna odlingslott får inte kosta mera pengar än årsavgiften

jag har lovat min man det...
Men på plantagen hitta jag en säck med "solmull" vad är det? på påsen stod det minskar ph värdet, men det gör ju barkmullen oxå, till våren får man höja ph om det behövs med gräsklipp.

Om du skaffar halm, så skaffa också en kompostkvarn och kör halmen igenom sen. Då bryts halmen ner mycket fortare och jordförbättrar samtidigt.
Kompostkvarn står högst upp på önskelistan
Vill berätta så ni andra inte behöver prova... Matberedaren var inte en bra idé (som kompostkvarn) blöta blad for bara runt runt... och det stank!

Till våren kan du lägga stallgödsel direkt ovanpå jorden och bara vända ner det ytligt innan du börjar odla och då får du ytterligare jordförbättring och snabba "vitaminer" till det du odlar.
VA! måste inte hästskiten vara brunnen... kan jag ta färsk menar du?

Bra redskap är ett måste också. I lera är en stadig grävgrep ett av de bästa hjälpmedlen. Spade använder du bara när du planterar eller måste gräva upp en hel planta.
Skaffat

det blev en grep av märket Karlstad. OCH vilken skillnad!!!!! det går ju hur lätt som hälst att gräva i den tunga blöta leran med en grep