Jag går också i byggarbanor. Vi ska byta ut hälften av fönstren i huset inom kort och då tänkte vi ta tillvara rutorna inför ett evt framtida bygge. Är nog mest sugen på att bygga själv, eftersom jag har ganska klart för mig vad jag vill ha och vad jag vill betala för det..... Dessutom, som ett antal inlägg här visar - bara för att man köper ett färdigt växthus behöver det inte alls vara tåligare.
Jag skulle vilja ha ett växthus som estetiskt ser mer ut som ett orangeri - uppmurade väggar i söder, öster och väster samt högre murad åt norr (alt ihopbyggt med huset). Trästomme och ganska stora profiler. Är inte förtjust i moderna växthus med massor av fönster och supertunna metallprofiler - jag tycker det ser vekt och ömtåligt ut

Jag är mest intresserada v växthus för att kunna odla vissa känsligare växter, för att förbättra levnadsvillkoren för mina orkidéer och att ha som uterum. Planerna är alltså inte att odla en massa grönsaker eller blommor däri. Eftersom tomten inte är jättestor, kan det inte heller vara alldeles för stort - då får vi ingen plats över till allt annat

Men eftersom vi flyttade in i somras har jag bara hunnit börja fundera och skissa, kommer troligen inte att bli av än på några år - men det är kul att planera