Jag tänkte köpa en överhandsfräs för att göra egna profiler. Lite dåligt med sågverk här nere tror jag dock, har en fönsterhantverkare som reparerar mina fönster, tänkte pumpa honom på info vart man kan få tag på bra virke.
Det där med murade väggar beror ju lite på hur du vill att det ska vara. Ju mer väggar desto lättare att hålla värme på vintern. Och mindre ljus på sommaren =) Det klassiska systemet, är att ha en murad norrvägg för att all södersol ska värma upp väggen. Sen finns det ju orangerier som har både öster och västerväggen murade, med lite fönster i.
Jag vill ha murat för att jag älskar tegel, och jag vill ha insynsskydd åt det hållet. Sen så tänkte jag mura en spiskanal (eller jag och jag, sambon är muraren, jag är hantlangaren) så då passar det bra med tegel.
Sen så har jag läst i växthusbyggen från 1700-talet, och det finns en optimal vinkel på takglaset för att få maxinstrålning. Som ajg inte kommer ihåg. Visste ni att de odlade kål och sallad i växthusen om vintrarna? Det var inte bara apelsiner och persikor som behövdes.
|