Bygga ska du göra så klart! om du tycker sånt är kul... det tycker jag!
Håller på att bygga ett orangeri, främst för övervintring av känsliga växter. Huset kommer att muras upp och ha fönster endast åt väster och syd (nord och öst ligger mot en hög brant backe så det är inte lönt att släppa in ljus därifrån. Har gjort markarbete och grunden klar. Hoppas på plusgrader i jul så jag kan mura lite till...
Försöker bygga med så mycket återvunnet material som möjligt, det är kul med själva letandet, jag "hänger" på blocket.se dagligen. Just nu håller jag på att renovera ett antal gamla valvbågade fönster från ett slottsannex här i skåne (1 x 1,70 m stora). Tyvärr stod de förvarade utomhus ett tag utan skydd och alla limningar i de svängda partierna hade gått upp, ett gigantiskt plockepinn-pussel. Jag fick dem billigt iallafall. Nu är de dock alla limmade och slipade samt målade en gång med linolja så det börjar arta sig. (Nu ska det spaklas, slipas igen och målas igen innan de ska glasas och kittas om. Tredje och sista styckningen görs sedan när de är på plats.
Taket kommer efter mycket övervägande inte att vara glas utan listtäckt (papp) med ett antal takfönster. Höjden invändigt vid sidorna ska vara 3,15 och med de stora fönstren tror jag att det ska bli ganska ljust ändå. Det är inte primärt ett växthus för tomater och liknande. Anledningen är att jag vill kunna isolera taket och kunna hålla tempen runt 10 (även kalla perioder) utan större kostnader.
Utvändigt kommer det putsas som huset med fönsteromfodringar och gesimser och annat kul man kan göra i puts.
Ska lägga upp bilder när det börjar se "roligt" ut...
mvh plexi
|