Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> fördelarna med stratifiering?
          Tummelisa
          Inlägg 02-12-2009, 21:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

har suttit å läst i forumet om stratifiering.
          försökt förstå vad fördelen med stratifiering mot direktsådd är. utrymmessparande är ju självklart. men annars ser jag inte fördelarna. om d nu gror och växer bra direkt.

förklara gärna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tummelisa
          Inlägg 02-12-2009, 22:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

så kan d ju vara.

men hur vet man vilka som behöver strat å hur vet man vilka som kan behöva två vintrar.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 02-12-2009, 23:37
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Tummelisa @ 02-12-2009, 22:41) *
          så kan d ju vara.

men hur vet man vilka som behöver strat å hur vet man vilka som kan behöva två vintrar.

Ja det är den ständiga frågan. det finns listor hos fröförsäljare (tex Jelitto har bra såråd till de perenner de säljer), det finns också olika hemsidor där folk delar med sig av sina erfarenheter, och man kan fråga här.
          Själv gör jag ungefär så här:
          Frön som jag vet inte behöver kallperiod så jag på vårsidan i krukor inne eller ute. Sår man inne tidigt måste man kunna ge plantorna extra ljus när de grott, sår man ute så gror de när temperatur och ljus räcker till.
          Frön som jag vet behöver kyla sår jag i krukor och ställer ut under sen höst eller i allafall så det är lite vinter kvar, det kan räcka med 6veckor vinter men mer gör ingen skada. Ibland tar jag in nån kruka för drivning inomhus på våren, men för det mesta får de bara stå tills värmen kommer av sig självt ute. I maj sådär brukar de första groddarna sticka upp. Om sådderna står ute behöver man inte tänka på avhärdning mm, men de hinner kanske inte bli riktigt lika stora som de som får tjuvstarta inne. Å andra sidan spelar det ingen större roll, perenner ska man ju ändå ha flera år.
          Frön som jag är osäker på hurvida de behöver en kallperiod för att gro eller inte, sår jag på samma sätt som de jag vet behöver kyla. De tar nämligen ingen skada av att stå ute.
          Och gror det inte första sommaren får de stå till nästa år. Man får bara se till att krukorna inte torkar ut , då kan det vara kört.

Det påverkar inte tåligheten hos plantorna om fröerna fick kyla eller inte efter sådden, om fröna gror är allt OK.

Om du har sått perenner inne nu som redan grott kan det bli en utmaning att hålla liv i dem till våren. Men jag kanske missuppfattade dig där...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 20:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon