Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädgårdsapoteket
          Solstorm
          Inlägg 22-11-2009, 21:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag missade första avsnittet av trädgårdsapoteket. Går det inte att se på SVTplay nu när andra avsnittet har visats? Jag har försökt men lyckas inte. Någon annan som kan/vet hur man gör?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          pleximaster
          Inlägg 03-12-2009, 08:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Förlåt om jag är lite surgubbe nu men...

Jag är skeptisk till denna typen av program där man ska göra sina egna mediciner. Många tror att bara för att de kommer från "naturen" och är "naturliga" utan tillsatser så är de ofarliga. De flesta läkemedel vi har kommer från olika växter eller djur eller är modifierade därifrån. Det är klart att det finns massa aktiva substanser i växter men i läkemedel är de framrenade och den eller de verkligen aktiva substanserna för en specifik åkomma är koncentrerade. Om man bara tar hela växten får man med en massa extra saker som i sin tur kan påverka andra system i kroppen som vars effekt man inte var ute efter.

Flippade förbi programmet här omdagen och killen pratade om hästkastanjer och att de innehåll saponiner som bland annat används i tvål. Men att proppa i sig detta i fel mängder kan orsaka magsår och tarmskader och kommer det ut i blodet upphov till hemolys. Dessutom innehåller hästkastanjer en mängd andra saker som påverkar olika system i kroppen, tex Aescin.

Jag säger inte att alla naturläkemedel är fel för behandling det som är fel är att man ofta saknar en kontroll för individens dosering av preparaten. Om man går till doktorn och får hjärtmedicin så sker kontroller och övervakning av patienten. Ett tidigare mycket vanlig preparat för behandling av hjärtproblem är ju Digitalis (fingerborgsblomma) men det skulle ju vara direkt farligt om en doktor gav en patient ett par frön och sa, plantera dessa och käka som du vill.

mvh plexi

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 01:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon