CITAT (Anma @ 03-12-2009, 11:59)

Om alla SAAB anställda blir arbetslösa kommer några av dem med säkerhet hamna i svår ekonomisk trångmål, i många familjer är det ju båda som arbetar på SAAB.
Dessutom är risken för självmord hos personer som sett sitt jobb som viktigast i livet överhängande då de mister det.
Men grisar ska absolut inte lida varken här eller annanstans. Men ska jag välja väljer jag hellre 100 lidande grisar än en död ung människa. Sen får du anse att jag är en grym varelse, må så vara. Men jag gråter mycket mer efter en död ung anhörig än 100 döda unga eller gamla grisar.
Men hur skall man rädda SAAB, finns det någon som vill gå in i ett företag som går back ofattbara sex miljoner kronor per dygn och har gjort så en lång tid. Man kan väl bara inte fortsätta och fortsätta och fortsätta att tillverka en produkt som nästan ingen vill ha.
Jag tror inte det kommer att bli en jättekatastrof när SAAB läggs ner, som exempel kan man ta Gislaved, alla ropade katastrof när gummifabriken lades ner. Idag är Gislaved en blomstrande ort med mängder av inovativa, spännande småföretag och en arbetslöshet som inte är högre där än på andra platser. Ett annat exempel är Karlskrona som länge var beroende av en stor industri men som idag satsar på mindre högteknologiska företag och stan verkar blomstra.
Min slutsats är alltså att man inte med alla medel skall hålla kvar en olönsam biltillverkning utan man får satsa på något annat, något som efterfrågas på marknaden.
Gita
P.s Aqvakul, du kanske ser det som jag kapade tråden, men jag ser det som att jag spinner vidare på ett samtal D.s