Idag, när jag cyklade hem från jobbet, stannade jag till vid ett par äppelträd och plockade en stor påse full med äpplen som jag sedan lade ut på min äng. Sedan tidigare ligger en hög äpplen nära dammen, ca 20 meter från köksfönstret. Ofta har jag sett rådjur komma och äta av dem, vilket alltid är lika roligt. Nu i kväll, vid 22-tiden, blev det ännu mer spännande när jag tittade ut genom köksfönstret: en älg! Den var inte så stor, troligen en årskalv, men det var ändå spännande att den hade hittat till min äppelservering. I ungefär en kvart gick kalven där, ibland stående och ibland liggande på knä för att bättre komma åt äpplena. Sedan drog den sig iväg mot ängen, så jag gick från köksfönstret till ytterdörren för att kika genom fönstret där. Jösses! Där gick mamma älg också! På sin höjd tio meter ifrån mig. En vuxen älg på så nära håll är STOOOR! Minst sagt häftigt att se de två älgarna i det stämningsfulla månskenet, där de gick i ca 20 minuter innan de drog sig uppåt skogen och försvann. Är de på plats igen i morgon är det risk att jag kommer för sent till jobbet - efter att det har varit fotoljus ett tag.
Olle