Till perenner buskar och träd använder jag
alltid såjord, utblandat med extra grus, leca eller perlit. Som många redan sagt så utvecklas rotsystemet fantastiskt bra i en varm, lucker och "näringsfattig" jord. En perenn som bara har utvecklat ett karaktärsblad kan utan vidare redan ha en rot som går ända ner i botten på såkrukan. Vissa sådder behöver också stå länge, kanske ett år innan grodd, och då är det viktigt att jorden behåller strukturen och inte blir kompakt. Det är också väldigt lätt att skola dessa plantor då jordklumpen fallerlätt isär utan att skada rötterna.
Växter med snabb utveckling, som ettåringar, är inte lika känsliga för att sås i näringsrik jord, kanske för att de helt enkelt behöver näringen fortare.
Sen kan jag tycka att påståendet "när du sår ute så är ju jorden fet å näringsrikt" kan disskuteras. Trädgårdsjorden innehåller sällan samma mängder av lättlösliga näringsämnen som blomjord i påse. Ett köksland måste ju tillföras ny näring regelbundet om man vill ha skördar. Perenner i en rabatt kräver däremot inte alls samma tillförande av näring. Fleråriga växter hämtar ofta näring från djupare jordlager tex. Jag gödslar i princip aldrig i mina perennrabatter faktiskt, men jag låter allt organiskt material ligga kvar och förmultna. Vid nyplantering av en växt kan den få "lite extra för" att etablera sig fortare.
Men som vanligt kan det mesta göras på olika sätt med bra resultat. Man får hitta sin egen melodi.