Sparvuggla. Nu ljuger du. Det här är som jag citerar nu kommer från naturvårdsverket och jag lägger in länken till dokumentet.
CITAT
Kråka. Kråkstammens nedgång på längre sikt har nu avbrutits och sedan c. 1995 har stammen enligt såväl Vinterfågelräkningen som de två sommarräkningarna varit stabil på en nivå runt en tredjedel lägre än mitten på 1970-talet. Har minskat även i Finland. I Danmark ökar det häckande beståndet, men antalen på vintern minskar (det senare troligen en effekt av kraftigt minskat inflöde från nordost).
http://www.naturvardsverket.se/upload/02_t...portfor2008.pdfJag arbetar ganska tight med nvv och vi ser en klar ökning av kråkfågel. Vad arbetar du med som styrker dina påstående?
Under åren då vi hade en stor rävskabbsepedimi i Sverige ökade antalet kråk och måsfåglar lavinartat eftersom födoresurserna ändrades otroligt mycket till dessa fåglars fördel. Detsamma gällde rådjur och hare som då inte jagades av räven.
Om vi nu i stället ser på ökningen av kråk och måsfågel från slutet av 1800-talet fram till idag har en total jätteökning av fåglarna.
Jag skulle vilja se vad du grundar dina påståenden om en minskad mängd skrattmås. Vi har sammanställt och räknat antalet häckande par i hela Sverige under flera år och vi har en kurva som nu stiger i en allt snabbare takt.
I följande dokument kan du läsa lite om det arbetet som är genomfört hitintills vad gäller sjöfågelinventeringen i våra sötvatten.
http://www.naturvardsverket.se/upload/02_t...tvatten2008.pdfSkrattmåsen är dock fredad och de enda måsfåglarna vi får jaga är havstrut, gråtrut och fiskmås.
Jägarna har ofta långt mycket bättre kunskap om naturoch ekologi... vad i hela världen grundar du dina påståenden på?
CITAT (*Stintan* @ 07-12-2009, 15:29)

Kanske skulle du angett att det mesta var taget direkt från wikipedia och alltså inte din egen syn på det hela.
Jag har hört mnotsatsen om kråkor och måsar men har du några fakta om att de skulle öka ohämmat i antal vore det intressant att få se.
Delar av det jag klippt från wikipedia har jag själv en gång skrivit där... så varför i hela världen skulle det inte vara min syn på det hela?