CITAT (niggle @ 02-12-2009, 20:40)

Köpte ett citronträd i våras som är ca 1,5 m högt. Det stod ute i soligt läge hela sommaren och fick dessutom gödning av och till. Sedan oktober står det i mitt uterum. Det får ca 0,5 liter vatten i veckan. Den står i en rejält stor kruka.
Trädet bär ca 10 gröna citroner och är friskt, men nu har flera blad börjat gulna och trillar av.
Ska man vattna på fatet?
Ska det ha gödning? Där är blommor som ser ut att vilja slå ut.
Ska man vattna rejält och vänta längre mellan gångerna?
Tål det någon frost alls? Nu i natt frös det och jag misstänker att tillskottsvärmen var otillräcklig.
Kan det komma igen efter en frostskada.
undrar
niggle
Om du verkligen älskar ditt citronträd kommer du att se till att det inte tappar alla blad.
Hur många blad ungefär har den nu? En bild skulle ju absolut inte skada. Vad betyder en rejält stor kruka? Jag har ungefär så stor apelsinträd som du upger men tio frukter förefallar för mig som många. Du måste inse att ditt träd inte finns i naturliga förhållanden och underlätta för det att överleva vintern som absolut inte går att jämföra med vintern i subtropiska förhållanden . Det är det naturliga ljuset som fattar mest. I subtropiska förhållanden mognar citroner hela året för att klimatet tillåter det. I Sverige är det svårt att förverkliga och därför lämpligt att se till att trädet inte börjar blomma tills slutet av januari och frukter mognar till slutet av november, början av december. Frukter som överlever vintern på trädet, kommer att bli torrare och med tjockare skal. Jag tror att du förstår om du vill ha frukter på trädet behöver du friska välutvecklade blad som samarbetar med friska rötter. Om du förvarar ditt citronträd på ett kallt ställe spara med vatten ordentligt. Glöm gödning. Vad gäller frost skulle jag inte experimentera med ett träd som betyder mycket för mig. Vatten i kruka i kombination med frost är inga snälla vänner med ditt citronträd. Frost kan trädet överleva bara i torra förhållanden i motsatt fall spricker barken redan vid -1 gr C. Rötterna behöver inte mängder med vatten nu, deras aktivitet är dämpad med temperatur. Ta bort blommor och frukter första året. Blommorna behöver 15-18 gr och mer ljus än du kan erbjuda nu för att utvecklas normalt. Andra året lämna bara några kanske två-tre styck. Du kan köpa citroner ganska billigt i jämförelse med trädet. Jag försäkrar dig att ditt citronträd kommer att växa mycket kraftigare på våren om den inte är tvungen att ge dig citroner för varje pris redan nu. Mitt citronträd är ganska gammalt i jämförelse med ditt men jag kör minst en viloperiod var tredje år. Just nu har den inga citroner kvar.
Mitt apelsinträd (Citrus sinensis) med den sista apelsinen (jag lämnade bara fyra det här året). Trädet blommade i slutet av februari. Förra året tog jag bort all kart och njöt bara av blommor.
apelsintr_d__7.12.2009.jpg ( 91.96k )
Antal nedladdningar: 130
den_sista_apelsinen__7.12.2009.jpg ( 65.25k )
Antal nedladdningar: 123Apelsiner är verkligen guda. Här har du jämförelse med den köpta som jag haft hemma. Ja, inte samma sort.
apelsiner__j_mf_relse__7.12.2009.jpg ( 72.67k )
Antal nedladdningar: 96
apelsiner__j_mf_relse__2_7.12.2009.jpg ( 94.96k )
Antal nedladdningar: 97MVH/clivia
Redigerat av clivia: 07-12-2009, 17:26