Förutom kameror som har GPS (eller kan kopplas samman med sådan) som lägger in koordinater i informationen kan man se vilken zoomgrad som använts. Vet man var det som fotats är kan man så att säga "följa spåret bakåt" och se rätt exakt vilket avstånd fotot togs ifrån och alltså var fotografen stod vid det tillfället.
Är det så att man lämnar någon information anonymt och det är rätt farligt om man skulle bli påkommen så vill man nog få bort sådant här. Krävs såklart mer detektivarbete för att fastställa något i det stora hela vem som fotat men det är ju onödigt att lämna ledtrådar.
Likaså sparar ordbehandlingsprogram tidigare redigerad text. Jag har för mig tony blair åkte ut för något där han blånekade till något men wordfilen av dokumentet han arbetat med visade senare innehålla något tidigare information så det blev uppenbart att han ljugit. Har för mig microsoft word tog bort sådan information om man sparade till en diskett (för att spara utrymme) men det finns nog numera säkert inbyggd funktion att tömma sådan historik från en fil.
|