CITAT (dahla @ 08-12-2009, 20:49)

Om man inte förstår vad det hela handlar om bör man söka fakta innan man kastar ur sig en massa skit!
Eller så gör man som jägarna, hittar på en massa långsökta anledningar för att få skjuta ihjäl massor av vargar och andra djur för den delen.
Jag ser gärna att man sätter ett mål på max 210 jägare i Sverige. I fallet med jägarna så är de många fler men det är nog en hel del inavel där också ute i de små halvt isolerade byarna. Jag tror att man gör samhället, djuren och naturen en tjänst genom att skjuta av litet jägare.
CITAT (herkules @ 08-12-2009, 22:32)

nej jag har inga djur förutom mina hundar MEN varför i hela friden kan man hålla boskap i andra länder där det finns varg men inte i sverige? det finns suveräna hundar som håller varg borta. inhängnaderna behöver inte vara så höga om man har riktiga hundar. sen kan ju jag personligen tycka att människor behöver inte vara överallt, tänker att det behövs ju inte promenadvägar i vildmarken precis..
anders har redan svarat dig men ja, jag var ironisk.
såvitt jag vet har inga ungar blivit uppätna av varg här i sverige, tror det skulle skrivits om i tidningarna i sådant fall.
däremot så finns det tydligen en del hysteriska föräldrar som inte låta barnen vara ute och leka för att det stryker varg runt husknuten.
det tror jag på den dagen jag ser det.
Finns ju även andra metoder som de använder sig av utomlands som skulle fungera i Sverige. Bland annat preparerar man kött med ett medel som orsakar ett ihållande illamående hos djuren, som man lägger ut kring hagarna där man vet att djuren rör sig. Det är simpel klassisk betingning och jag ser ingen som helst anledning till att det inte skulle fungera. Det är trots allt inte särskilt många individer som går in och tar boskap m.m.
Men visst, det är ju enkel jägarlogik att om några individer som ställer till det för människan så skall hela vargstammen reduceras. Att fokusera på de individer som ställer till problem vore ju urkorkat? Då skulle man ju trots allt inte få skjuta lika mycket heller.
CITAT (herkules @ 08-12-2009, 22:50)

taget från sidan du länkar till:
Är vargen farlig för människan?
Det finns 15 000–20 000 vargar i Europa, många av dem lever i relativt tättbefolkade områden. För att ta reda på hur vanligt det är att vargar dödar människor gjordes år 2001 en stor internationell undersökning. Enligt rapporten har fyra människor i Europa blivit dödade av icke rabiessmittade vargar de senaste 50 åren. Alla fyra fallen inträffade i Spanien, i ett område där det är ont om vilda bytesdjur.
Risken att bli attackerad av varg är alltså inte obefintlig, men mycket, mycket liten. Hundar har dödat betydligt fler människor i Sverige under de senaste 50 åren än vad vargar har gjort i hela Europa. För att inte tala om hur många som dör av bi- eller getingstick – i snitt två personer varje år, bara i Sverige. Trots det är det inte så många människor som anser att hundar eller
getingar är livsfarliga.
men jag ska sluta här, det brinner i skallen på mig när jag tänker på kommande vargjakten, tjing!
Även bin och getingar dödar fler folk. Där kan ju jägarna få skjuta sig trötta i stället
Redigerat av Nauti: 09-12-2009, 06:51