CITAT (Gunilla T @ 09-12-2009, 14:32)

dahla, du verkar väl insatt i jakt och pratar dig varm för djur- och naturvård.
Havsörnen var nästan utrotad i vårt land pga miljögifter som drabbat den hårt eftersom den ligger sist i näringskedjan. Massor av människor har här verkligen gjort en enorm insats för att denna ståtliga fågel skall fortsätta att flyga över de svenska kusterna. Och man lyckades och vi har nu tillräckligt många häckande par för att den skall överleva som art i vårt land.
Nu hittar man igen döda havsörnar och som man konstaterat dött av jägarnas ammunition som innehåller bly. Så min fråga till dig; varför fortsätter man att använda ammunition som innehåller bly? ....bly är mycket giftigt, inte bara för havsörnar och bly bör inte finnas i naturen.
Här en bild av en havsörn, två dagar innan den dog av blyförgiftning.
http://www.nrm.se/sv/meny/forskningochsaml...rnar.10651.htmlJa, Naturhistoriska riksmuseet larmar om att 14% av havsörnarna dör av ammunitionsbly... men Björn Helander som är forskare vid riksmuseet och huvudförfattare till utredningen medger att tåg är ett större problem. I utredningen har man alltså hittat blyrester i magen hos sex örnar mellan 1981 och 2004... under den tiden fanns knappt några alternativ till blyammunition.
Under tiden för undersökningen mellan 1981 och 2004 fanns det i Sverige ungefär 100 havsörnar... jägarna som lämnar kvar "räntan" från de skjutna djuren har nu bidragit till att det numera finns dryga 400 häckande havsörnspar.
41% av örnarna har dött i kollisioner med bilar... 22% av örnarna hade bly i kroppen som kommer från andra källor än jaktamunition... Hur många örnar som dödas av tåg är inte riktigt klart ännu men merparten dödas av tåg.
Bly är en tung och mjuk metall som har balistiska fördelar jämfört med exempelvis stål som är ganska lätt och väldigt hårt. Koppar är skapligt mjukt men väldigt lätt. För att kulorna ska nå tillrckligt djupt i djuren behövs en massa med hög vikt. Det finns idag inga bra allternativ till bly.
Om man ser sigom i samhället så är det exempelvis betydligt mycket mer bly i bilar, bussar och lastbilar än man tror... bilbatteri... blyvikter på fälgarna... jägarnas blyammunition är försvinnande liten i det stora hela men används ofta av jaktmotståndare som någonting jättefarligt. I naturen kapslas bly in av blyoxid i kontakt med luft och då släpper det inte ifrån sig några farliga ämnen.
Om vi går över till koppar så är det troligtvis farligare än vad bly är... tro mig... jägarkåren skulle absolut byta till bättre alternativ om det finns.
Jag har ett häckande par havsörn på min jaktmark... fasligt ståtliga djur och dom ger mig alltid rysningar av välbehag när jag ser dom. Jag hoppas verkligen att fler får se dom.
Tyvärr finns inte den omnämnda publikationen på museets sida... troligen på grund av missvisande faktafel.
Här är dock en glädjande rapport:
http://www.nrm.se/download/18.494d73201246...009-havsorn.pdf
Redigerat av dahla: 09-12-2009, 15:40