väldigt få citrus går ju odla i sverige på friland (även om jag har hört någon som haft citron på friland på västkusten ute på öarna utan skydd) men citron tror jag inte går odla en längre tid i marken här, någon skörd får man inte och i de flesta fall skulle jag tro att den fryser ihjäl på friland, säkrast kort är nog Citrontörne som klarar sig upp till zon 2 ev också zon 3 i ett skyddat/varmt läge om man nu vill ha en citrus art på friland.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Citront%C3%B6rnedäremot finns det många härdiga hybrider med härdiga citrusar exempelvis Citrus trifoliata - Citrontörne och andra arter. dessa går att testa i zon 1, i rätt klimat och rätt läge så tål dom ca -10c -15c (kanske lägre) beroende sort. och det finns områden i zon 0-1 som sällan får kallare än -10c.
jag själv har en Citrus x junos som klarat flera kalla frostnätter utan skydd i våta förhållanden. lägst den sett har nog varit runt -7c under natten och fruset även under dagen. den var ute hela kalla okt i kruka utan skydd. den är rotäkta då det är från en stickling.
här finns namn på några härdiga varianter. citrusbali säljer till sverige om man nu vill testa härdigare sorter.
http://www.citrusbali.nl/vorstbestendige.htmhttp://www.worldwideplants.com/hardy_citrus.htmoch det går inte jämföra vintern i subtropiskt klimat med sveriges klimat, och heller ej dom som är i kruka och som är i mark. i marken är det jämnare klimat för rötterna och förhållanden både vad gäller torka/väta och kyla/värme och växlande. även i norra Spanien, Italien tar man in sina citroner bara för att dom får frost under vintern.
som med alla växter så är dom känsliga mot kyla/frost i kruka och står det att en växt tål -10c så bör man ta in den innan det blir -10c om man nu känner för att testa citrusar ute i frost så bör man veta som jag skrev att dom är känsliga i kruka och att frosten kan skada frukt/blommor. dock så rekommenderar jag att man tar in citrusar innan det blir frost vilken art/sort som. och ja det är klart att det alltid är en chansning att lämna dom ute det är mycket som spelar in hur citrusen tål frosten dock så finns det dom som tål detta bättre än andra. ibland kan natten blir kallare än väntat och ibland kan växten må dåligt innan eller så kanske inte växten är beredd på frost vilket faktiskt kan döda även en tålig citrus om det kommer frost när den är i full tillväxt. ev härdighet för frost gäller för stora etablerade plantor som är i vila och i rätt klimat/läge/jord.
jag skulle inte våga utsätta mitt citronträd under -5c för det vet jag ger skador som inte är bra. och jag vet att mitt överlever ett par lätta frostnätter i våta förhållanden utan synbara skador och en positiv blomning och tillväxt efter åt, dock så brukar inte långt kommen frukt och knoppar som visar färg klara frosten vilken är en anledning till att ta in den innan frosten. det är min erfarenhet.
kan nämna en annan sak att i boken
''Våra krukväxter av Marie och Björn Hansson'' så står där såhär ''Därefter står den ute tills början av november, då har den oftast varit med om en omgång lätt nattfrost, men det klarar den''. även författaren Eva rönnblom skriver i sin bok ''Citrus i kruka'' att citronträd tål någon minusgrad under mycket kort tid. CITAT (pejori @ 09-12-2009, 23:20)

Jag ser kanske enkelriktat på saken, men hade citroner klarat vårt klimat utomhus, hade det växt citroner i Sveriges trädgårdar..
Det gör det inte, alltså kan dom inte överleva vårat klimat..

vintern klarar citron inte vad jag vet ute. men våren-sommaren-hösten verkar
mina trivas ypperligt i. och jag skriver mina då alla inte har samma erfarenhet som jag. så nog klarar dom och trivs i vårat klimat under åtminstone de flesta somrar men inte vintern.