Ja, tänka sig att man kan - som Cato - under jakten på sommarens sista blomning finna tecken på vårens ankomst! ... medan Wilmer nämner kaprifol och krasse som blommar ända "till jul" ... nästan... och RitRat har en året om blommande blomsterboll med små söta penséer .... Visst är den söt ...
men plötsligt saknar jag min barndoms vintrar!
Här hemma hos mig blommar fortfarande lila strandkrassing. Därtill har en och annan blomma på den gulblommiga busken vars namn jag glömt slått ut fast våren ännu är långt borta... den riktiga våren, alltså.
Tanken slog mig... det kanske inte alls är så tokigt att dokumentera både zon, växt och blomnamn (om man gör det noggrannt), och dessutom göra detta från år till år. Frågan är om vi kommer att se allt fler växter i blom under vinterhalvåret.... Kanske tråden helt enkelt får byta namn så småningom och istället för att heta "Sommarens sista andetag..." heta "Sommarens seger" eller "Vinterblomningens födelse"eller ...

Vi får väl se vad "våra forskningsrapporter" kommer att visa!
Tack alla ni som gått ut och fotograferat och skickat in så fina bilder! Fortsätt med det!

Vi kan ju också Fotografera och dokumentera VÅRENS ANKOMST!