CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 09:45)

Hej Herkules!
Det är synd att du inte begriper problemet med att ha vargar i husdjurstäta områden. För mig är det ett stort problem. Jag försöker hålla en del mindre ytor öppna både för min och andras trivsel. Fåglar och insekter gynnas av öppna marker. Alla våra djur är mycket hundvana. De går gärna fram och nosar eller hälsar på alla hundar som passerar. Det ser ingen skillnad på en varg eller hund. Alltså ett lätt byte för vargen. Höga inhägnader med el fungerar oftast som skydd mot vargen men hindrar också allmänheten. Större delen av året använder vi åtta hagar samtidigt till våra djur. Vi försöker också att i så stor utsträckning som möjligt ha djuren ute året om så att de kan välja om de vill gå in.
En motivering till att låta rovdjuren äta upp husdjuren är att man får ersättning från staten. Det är inte helt sant. En bekant fick ingen ersättning när örnar tagit en del lamm eftersom det var en liten besättning som räknades som hobby. I vårt fall så skulle en liten ersättning inte hjälpa. Jag vet att det är helt ologiskt men vi är mycket fästa vid våra hästar och lamor. Har man varit med vid deras födsel och haft dem i många år så blir det så. Naturligtvis förlorar vi en hel del djur till rovdjur i alla fall. Rävar och duvhökar har tagit alla våra blekingeankor och en massa pärlhöns.
Blir rovdjursproblemet alltför stort så gör vi oss av med djuren och planterar igen en del av de öppna markerna. Det kanske inte gör trakten trevligare men vi sover bättre.
Sverige ska naturligtvis ha en vargstam. Vi har stora nationalparker låt vargen finnas där. Räcker inte ytan till för en bra stam så öka arealen på nationalparkerna.
MVH
Jan Lindgren
synd är något helt annat
men visst är det sant att jag inte förstår problemet, det gör inte de människor som bor i länder där det finns varg och ändå håller sig med både boskap och husdjur heller.
att räven tar höns, det hör man ju talas om ganska ofta, det finns, förmodar jag fler än 210 rävar i sverige?
mina hundar har jagat höns vid ett tillfälle, nu var det inget djur som fick sätta livet till men både jag och hönsägaren fick oss en tankeställare.
men självklart är man fäst vid sina husdjur, jag är otroligt fäst vid mina hundar och skulle något hända dem skulle jag så klart bli riktigt ledsen.
därför ser jag till att skydda dem så mycket jag kan utan att för den skull skjuta de djur som eventuellt hotar dem.
om ni väljer att låta marken växa igen, personligen kan jag tycka att blir det vargmark så är det bra, människor har inte överallt att göra!
vi ska ha en LIVSKRAFTIG vargstam innan vi börjar skjuta av dem, det har vi inte idag.